23948sdkhjf

Norrmännen näthandlar så in i Norden

Konsumenter i Norden e-handlade varor till ett värde av 141,3 miljarder kronor under 2014. Svenskarna stod för knappt 40 procent av den konsumtionen, men per capita är det norrmännen som handlar mest på nätet.
Norrmännen är också de som e-handlar för högst belopp från utlandet och de handlar gärna från svenska webbutiker. Det framgår av en ny rapport från PostNord.
E-handeln med varor växer med ungefär 15 procent per år i Norden och under 2014 e-handlade de nordiska konsumenterna varor för 141,3 miljarder svenska kronor. Per capita handlar konsumenter i Norge mest varor på nätet per år, i genomsnitt för 9 465 kronor under 2014, följt av konsumenter i Sverige (7 680 kronor), Danmark (7 033 kronor) och Finland (5 438 kronor).
Konsumenterna i Norge handlar också för högst belopp från utländska webbutiker. Per individ e-handlade norrmännen varor från utlandet för drygt 3 000 kronor och ofta sker det från Sverige. Tio procent av alla norrmän handlar någon gång varje kvartal från svenska webbutiker.
- Norge är helt klart svenska webbutikers viktigaste exportmarknad och potentialen är stor för att öka denna export, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson. Som regel är utbudet bredare i svenska nätbutiker jämfört med norska och dessutom är priserna ofta lägre. Norrmännen har ofta erfarenhet av att handla från fysiska butiker i Sverige, vilket gör att kunskapen om svenska butiker generellt är hög. Detta bör vi kunna dra ännu mer nytta av i Sverige.
Av rapporten framgår att konsumenterna i Finland inte är lika aktiva inom e-handel vilket framförallt beror på att det inhemska utbudet ännu är förhållandevis begränsat. När det gäller e-handel från utländska sajter handlar de finländska konsumenterna i genomsnitt för mer än vad konsumenterna gör i Sverige och Danmark. Och även bland finländare sker en stor del av den utländska konsumtionen från svenska butiker.
Det finns en hel del likheter mellan hur konsumenterna agerar i de olika länderna, men även skillnader. I Danmark kräver man till exempel betydligt snabbare leveranser än i de övriga länderna och nästan alla konsumenter föredrar att betala sina köp med konto- eller kreditkort. I Sverige är det betydligt vanligare att konsumenterna först gör research i fysiska butiker innan de handlar varor på internet. Men även det omvända är betydligt vanligare i Sverige än i övriga länder.
- Rapporten visar att svensk detaljhandel har kommit längre i digitaliseringen än våra grannländer, svenska företag är generellt betydligt bättre på att få ihop de fysiska och digitala butikerna än vad man är i övriga Norden, säger Arne Andersson. Vi svenskar handlar också gärna från inhemska webbutiker samtidigt som svenska webbutiker är populära även bland övriga nordbor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047