23948sdkhjf

Stena Line prisas för metanolsatsning

Stena får nu pris för sin satsning på att konvertera Stena Germanica till metanoldrift. Utmärkelsen ”Ship-owner of the year” delades ut på årets upplaga av Green Ship Technology Conference (GST) i Köpenhamn i förra veckan.
Priset delas ut till "innovativ ny teknik som presenterats sedan 1 januari, 2014 och som innebär ett framsteg för den marina miljön "och juryn valde konverteringen av Stena Germanica med motiveringen att det var" ett stark 3: e alternativ som växer fram för den specifika utmaningen med hållbara sjötransporter inom ECA". Stena Germanica som till vardags trafikerar rutten Göteborg till Kiel konverteras nu vid Remontova Shipyard i Polen. Den 240 meter långa färjan blir det första fartyget i världen att köra på miljövänlig metanol.
– Vi är självklart mycket glada över att juryn utsåg metanolprojekt till vinnare i årets GST Award, säger Carl-Johan Hagman, vd i Stena Line. Det är ett viktigt projekt både för oss som företag och för hela branschen som behöver mer långsiktigt hållbara bränslealternativ för att förbli konkurrenskraftiga. Vi vill tacka våra partners Wärtsilä, Methanex, Göteborgs hamn och hamnen i Kiel.
Konverteringen av Stena Germanicas motorer har arbetats fram genom ett samarbete mellan Stena Teknik och Wärtsilä. Tekniken är så kallad ”dual fuel” och använder metanol som huvudbränsle men med möjlighet att använda MGO (Marine Gas Oil) som backup. Den totala projektkostnaden ligger på runt 22 miljoner Euro och projektet stöds av EU:s "Motorways of the Seas".
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063