23948sdkhjf

Ersättningen sänks för svenska DHL-åkerier

DHL Freight informerar nu via mejl, telefon och personliga besök flera av sina svenska inrikesåkerier i hämtnings- och distributionstrafik att deras fraktersättningar kommer att sänkas med 4 procent. Fraktsänkningen träder i kraft i mitten av april i år.
DHL Freight gick ut med informationen om sänkt fraktersättning till berörda åkerier i förra veckan. Transport & Logistik Idag/Transportnet har tagit del av delar av informationen och av den korrespondensen framgår att DHL Freight överväger att säga upp kontrakten med de hämtnings- och distributionsåkerier som inte går med på de nya villkoren.
Enligt vad Transport & Logistik Idag/Transportnet erfar är åtgärden ett led i ett omfattande besparingsprogram inom DHL-koncernen. Enligt uppgift har beskedet om fraktsänkning skickats ut centralt från ledningen i DHL Freight Sverige till berörda åkerier över stora delar av Sverige. På vissa platser har den regionkontoren inom DHL Freight varit ovetande om mejlen om fraktsänkning från DHL Freights svenska ledning.
Flera av de svenska inrikesåkerierna som kör för DHL Freight i Sverige har under de senaste åren haft svag lönsamhet. Det framgår av en genomgång av boksluten för DHL:s inrikesåkerier. Det framgår även vid samtal med företrädare för en del av DHL Freights inrikesåkerier.
- Jag sitter med siffrorna varje dag och vet att det inte finns några 4 procent att ta av, säger en företrädare för ett av DHL:s svenska inrikesåkerier till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Lena Arvidsson, Vice President i DHL Freight Domestic, säger till Transport & Logistik Idag/Transportnet att DHL Freight under de senaste åren har varit utsatt för tuff prispress och hård konkurrens – både från inrikesåkerier, men framförallt från utrikesåkerier på en redan tidigare utsatt marknad.
- Utöver historiskt låga prisnivåer på olja och gynnsamt ränteläge så har vi också haft en kraftig volymtillväxt framförallt inom detalj- och e-handel, säger hon. DHL har uppvisat en kraftig tillväxt inom segmentet paket och styckegods vilket ska ge våra åkerier skalfördelar. Under rådande omständigheter och i kombination med bra kapacitet på marknaden är det därför nödvändigt att se över våra kostnader och öka effektiviteten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062