23948sdkhjf

Schyssta transporter på rätt väg

Den första mars trädde den nya lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd i kraft. Åtgärderna ska även kunna vidtas när ett förskott för sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg inte har betalats omedelbart i samband med kontrollen.
Det är bra att myndigheter gör det svårare för fifflande åkerier – såväl från Sverige som från andra länder – att fuska med sina transporter.
Att reglerna skärps och att det svider i plånboken och det blir dyrare att begå lagöverträdelser kommer med största sannolikhet att få vissa effekter. En effekt är att de fifflande åkerierna antingen kommer att lägga ned sin verksamhet, eller också flytta sin verksamhet till andra marknader/länder där det är mer ”fritt fram för fiffel”. Personligen är jag ytterst tveksam till att det finns något sådant land i Europa.
En annan effekt är att en del av de fifflande åkerierna med stor sannolikhet kommer att ändra inriktning och utföra seriösa transporter enligt gällande regelverk och villkor. En del av de utländska åkerierna som ertappats med lagöverträdelser eller som har blivit utkastade av större transportköpare för att de ”fulat ut sig” kommer tillfälligt att dra sig tillbaka och slicka sina sår. De kommer att göra sin hemläxa och införa mer eller mindre nolltolerans mot fusk och fiffel i sin verksamhet. Därefter kommer de på nytt att vara med i matchen och erbjuda sina transporttjänster på marknaden till en ännu högre servicegrad, men till marginellt högre kostnad.
Även om ett antal svenska åkerier har ännu högre servicegrad än flera av de utländska åkerierna, så kommer en hel del av de utländska åkerierna att ha en tillräckligt hög kvalitet på sina transporter för att de ska kunna vara kvar på marknaden.
Svenska åkerier kommer att ha ett fortsatt tufft konkurrensläge i framtiden. Kvalitetsskillnaden mellan ett genomsnittligt svenskt och ett utländskt åkeri kommer att vara marginell. Kostnadsskillnaden kommer dock att vara fortsatt stor, till de utländska åkeriernas fördel.
Av det skälet är det nödvändigt att svensk transportnäring inte belastas med ytterligare skatter och avgifter, bortsett från de avgifter som avser lagöverträdelser. Snarare bör politiska beslutsfattare vidta åtgärder för att sänka svenska transportföretags skatter och avgifter framöver.

Anders Karlsson
Chefredaktör
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078