23948sdkhjf

Varuägare riskerar viten till följd av hamnkaos i Göteborg

Varuägare som importerar och exporterar gods via Göteborgs hamn, riskerar nu viten på grund av att containrar med importvaror till APM Terminals skeppas tillbaka från Sverige utan att lossas. APM Terminals är medveten om logistikkaoset och utökar personalstyrkan med ett 50-tal personer för att lösa problemen.
Transport & Logistik Idag har tidigare rapporterat om hårt pressade åkare som drabbas av långa väntetider i containerhamnen i Göteborg hamn, som drivs av APM Terminals som ingår i AP Möller/Maersk koncernen. Det har även varit stora störningar i den omfattande containertågtrafiken till och från Göteborgs hamn/APM Terminals, vilket har orsakat merkostnader och leveransförseningar för tågoperatörer, transportförmedlare och speditörer.
Sedan en tid drabbas även varuägare som inte får hem sina importvaror eller kan skeppa iväg sina exportvaror i tid. Det finns exempel på importvaror från Asien som varit två gånger i Göteborgs hamn men inte blivit lossade. Det finns vitesklausuler i vissa av dessa avtal. En veckas försening kan innebära tio procent av ordersumman i böter.
Logistikkaoset i APM Terminals påverkar även speditörer som skickar containergods via terminalen där tusentals kunder till speditörer blir drabbade. Varuägare och speditörer betraktar av det skälet APM Terminals i Göteborgs hamn som en bromskloss i svensk logistik. Varuägare och speditörer som Transport & Logistik Idag/Transportnet varit i kontakt med bedömer att upp till en tredjedel av godset på ett ankommande fartyg inte hinner lossas innan det måste lämna kajen för att ge plats för ett annat fartyg. Last för export blir kvar på kajen.
Keld Pedersen, vd för APM Terminals i Göteborg, beklagar den aktuella situationen.
- De främsta orsakerna till att containrar med import- och exportgods som anlänt och avgått med containerfartyg till APM Terminals i Göteborgs hamn som vi inte hunnit med att lossa eller lasta under den tid som fartyget ligger vid kaj är att vi har haft brist på temporär bemanning då den så kallade blixtpool som normalt försörjer terminalen vid peakar och ledigheter för hela hamnen har minskat i omfattning, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Detta har inte kunnat förutses och har tyvärr haft en betydande negativ inverkan när vi samtidigt har haft ett behov av extra mantimmar på grund av lägre produktivitet.

Tuff start på året

Keld Pedersen förklarar att APM Terminals i Göteborg hade en tuff start på året med ett antal kraftiga stormar som ledde till stormstopp på terminalen.
- I kombination med detta var ett antal fartygsanlöp försenade vilket resulterat i en hög fyllnadsgrad på upp till 100 procent under vissa perioder och med låg produktivitet som konsekvens, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Under samma tidsperiod ökade efterfrågan på APM Terminals tjänster i Göteborgs hamn.
- Tillsammans med den omfattande uppgraderingen av terminalen – där 85 procent av terminalen har uppgraderats – blev summan av dessa händelser omfattande och resulterade i tillfälliga störningar i våra flöden, säger Keld Pedersen. Vi förstår kundernas frustration och hade förstås önskat att dessa incidenter inte hade påverkat verksamheten i den omfattning som det har gjort. Under hela den här perioden har vi haft fokus på att kunna serva våra kunder så gott vi bara kan, men vi är medvetna om att vi inte kunnat ge den service som förväntas.
APM Terminals har nyligen bytt ut sina grensletruckar vid sin terminal i Göteborgs hamn. De nya grensletruckarna har enligt uppgift lägre kapacitet än sina föregångare.
- Under vår inkörningsperiod av de 12 nya grensletruckarna har vi haft en något lägre produktivitet – en produktivitetsminskning på cirka 20 procent – än för hos de truckar som har ersatts, säger Keld Pedersen till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Precis som för all annan högteknologisk utrustning behövs en inköringsperiod för att kunna utnyttja maskinen till fullo. Nu är vi i sluttampen av denna period och ser redan förbättringar i produktiviteten. Vi kommer fortsätta att gradvis förbättra produktiviteten och dra nytta av truckarnas fördelar i form av 20 procent högre maskintillgänglighet, färre driftsstopp, ökad lagringskapacitet med upp till 40 procent och en minskning av koldioxidutsläppen med 30 procent.
Keld Pedersen vill inte gå in på vilka problem som har orsakats till följd av att Maersk Line och sina allianspartner har bytt ut vissa fartyg som anlöper APM Terminals i Göteborgs hamn. Han vill heller inte gå in på vilka problem som Maersk Line och dess allianspartner orsakat när de har förändrat/försämrat turtätheten för vissa av sina containerrutter.
- Det här är något vi endast diskuterar direkt med berörd kund, säger Keld Pedersen till Transport & Logistik Idag/Transportnet.

Riskerar viten

Flera varuägare och speditörer är som tidigare nämnts kritiska och upprörda över det logistikkaos som råder i APM Terminals i Göteborgs hamn. Keld Pedersen är medveten om detta. Han känner också till att ett antal varuägare och speditörer dessutom riskerar viten från sina kunder till följd av dessa problem. Keld Pedersen vill inte lämna några detaljer om på vilket sätt APM Terminals kommer att kompensera dem som har drabbats.
- Det här är något vi tittar på och den dialogen önskar vi ha direkt med berörda kunder, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Ett antal varuägare och speditörer har övergett APM Terminals och Göteborg som import- och/eller exporthamn till följd av rådande logistikkaos.
- Det är naturligtvis aldrig bra när kunder lämnar, säger Keld Pedersen. Men det vi kan säga är att med en i det närmaste ny terminal med nya och förlängda järnvägsspår, nya järnvägskranar, nya uppgraderade ytor, nya grensletruckar och kajkranar kommer vi att öka terminalens konkurrenskraft och framtidssäkra driften på sikt.
APM Terminals vidtar nu ett antal åtgärder för att komma tillrätta med de problem som för närvarande råder.
- Vi arbetar 100 procent dedikerat med att stegvis komma tillrätta med situationen här på terminalen, säger Keld Pedersen till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Vi arbetar efter en handlingsplan för att nå ett bättre utnyttjande av våra maskiner och vår bemanning. Rent konkret innebär det att vi anställer 15 tillsvidareanställda hamnarbetare, 40 vikarier samt att ett stort antal personer nyregistreras och utbildas till den så kallade blixtpoolen för att säkerställa resurser nu och över semesterperioden. Några av dem är redan på plats i verksamheten i dag. Vi har också ett nytt avtal för bemanningen med ett nytt, bättre och mer flexibelt regelverk. Bland annat ger det oss fler resurser för grensletruckskörning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079