23948sdkhjf

Nya affärsmodeller diskuteras på Logistik & Transport

Nya innovativa idéer verkar vända upp och ner på hela logistikbranschens framtid! På Logistik & Transportkonferensen presenteras en förmiddag där nya företag, nya affärsmodeller och innovativa koncept står i centrum. Två pålästa expertpaneler ställer frågor och utmanar de nio talarna.
Den första delen av dagen kommer att fokusera på hur ökad lönsamhet kan nås via digital tjänsteutveckling. Ett av de företag som talar är Uber, som levererar tjänster med distribution och logistik i fokus och som under våren lanserat tjänsten UberEats i Barcelona. Uber är idag det andra högst värderade startupföretaget i världen, enligt Wall Street Journal and Dow Jones VentureSource (december 2014, 42.2 miljarder dollar).
Uber är tjänsten som sätter distribution och logistik i fokus. Traditionellt ligger fokus på den produkt eller tjänst beställaren köpt och formen för distributionen och leverans var mer ett krav. Men nu utmanar Uber.
– Distribution och logistik är vårt kärnerbjudande, och det direkt till slutkonsumenten, säger Tobias Renström som arbetar som operations manager på Uber Sweden. Vår vision är att det skall gå att få en bil, eller en lunch, var du vill inom 5 minuter - det är erbjudandet till användarna.
Ubers senaste produkt är UberEats, en “instant food delivery service” där du som Uber-användare kan boka måltider direkt via Uber-appen för leverans inom några minuter. Idén är enkel, ibland behöver kunden transport, ibland mat, utan att behöva gå långt eller vänta för länge.

– Vi har plattformen och möjligheten som gör det möjligt att koppla samman restauranger med transportleverantörer, och med beställaren, säger Tobias Renström. Det är ett naturligt sätt för Uber att erbjuda fler tjänster ”on-demand” och fortsätta utveckla genom en enkel knapptryckning. På användarsidan är det en enkel förlängning av erbjudandet. Samtidigt är värdekedjan bakom Eats längre än vad den är för Ubers persontransporttjänster, den involverar nya aktörer som vi inte samarbetat med tidigare. Det affärsmässiga erbjudandet för våra partners är dock detsamma. Uber hjälper entreprenörer och egenföretagare med att skala upp sin distribution och får deras verksamhet att växa.

De startups som presenteras i del två av dagen är sex mindre, innovativa och spännande startupföretag som alla vill förbättra logistikbranschen. Företagen kommer att presentera sina idéer i ett kort format inför en panel bestående av experter på entreprenörskap och startups.

Panelen sedan kommer sedan att reflektera och ställa frågor till företagen, allt inför publik. Programansvariga är Per Olof Arnäs, Chalmers och Erik Behm, BRG. Expertpanelen består av Linnéa Lindau, vd för Encubator, Mariah ben Salem Dynehäll, vd för Drivhuset Göteborg samt Andrea Jovell, på kommunikationsbyrån Gullers Grupp.

– Det sägs att logistikbranschen är konservativ och förändringsobenägen och vad är bättre än en konferensförmiddag där vi visar på motsatsen, säger Jan Nilsson , konferens- och säljansvarig på Logistik & Transport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063