23948sdkhjf

Bilprovningen – hållbart varumärke

För femte året i rad är Bilprovningen med i toppen när konsumenterna utser Sveriges mest hållbara varumärken - blev i år Sveriges artonde mest hållbara varumärke.
När resultatet av undersökningen Sustainable Brand Index offentliggjordes vid en ceremoni i Stockholm igår placerade sig Bilprovningen, i konkurrens med välkända varumärken som IKEA och ICA, på artonde plats. Totalt deltog 253 företag. Bland de statliga bolagen blev Bilprovningen fyra, efter Apoteket, Systembolaget och SJ. Bilprovningen erhöll också utmärkelsen ”branschbäst”, bland företag med fordonsrelaterade servicetjänster.
I den årliga undersökningen Sustainable Brand Index bedömer svenska konsumenter vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. I årets undersökning ingick totalt 253 företag, varav flera är bland de mest välkända i Sverige, såsom IKEA och ICA.

När resultatet av undersökningen offentliggjordes vid en prisceremoni i Stockholm igår stod det klart att Bilprovningen placerat sig på artonde plats och än en gång utsetts av till ett av Sveriges mest hållbara företag.

Bland de statliga bolagen kom Bilprovningen på en fjärde plats, efter Apoteket, Systembolaget och SJ. Bilprovningen erhöll också utmärkelsen ”branschbäst”, bland företag med fordonsrelaterade servicetjänster.

– Vi försöker att ta ansvar i allt vi gör. Staten ställer höga krav på sina bolag och därför är det extra roligt att rankas så högt som fyra bland de statliga bolagen, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors .

Bilprovningen har deltagit i undersökningen sedan starten 2011. Då placerade sig Bilprovningen på plats 10 bland 151 företag, år 2012 på nionde plats bland 200 företag och år 2013 samt 2014 på trettonde plats bland 228 respektive 242 företag

.

– Bilprovningen är fortsatt ett av de starkaste varumärkena i Sverige inom hållbarhet. Det är ett tydligt tecken på att konsumenterna uppskattar det arbete som görs inom företaget, säger Erik Hedén , vd Sustainable Brand Index.

FAKTA/Om undersökningen


Sustainable Brand Index är en årlig undersökning om vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. Basen i undersökningen är FN:s riktlinjer Global Compact som anger hur företag ska arbeta med miljöansvar- för mänskliga rättigheter, bättre arbetsförhållanden och motverkan av korruption. Undersökningen besvarades av svenska konsumenter och gjordes via webbenkäter under december 2014 och januari 2015.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064