Ny webbtjänst kan sänka fraktkostnader
LUP Technologies lanserar nu webbtjänsten lupnr.se som kan sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent.
Han och medgrundaren Eric Hörberg har båda en bakgrund från KTH. Jakob har en masterexamen i logistik från lärosätet medan Eric för närvarande studerar till en master i ämnet maskininlärning.
– Idén till LUP kommer från tiden före och under KTH-studierna då jag jobbade som just lastbilschaufför, säger Jakob Armö. Det var särskilt en varm och stressig sommar i Oslo jag minns extra väl. Jag lämnade och hämtade last på olika platser som jag tidigare inte varit på. Det blev rätt många resor i lastbilen runt lagerbyggnader för att hitta rätt lastkaj. Det blev också mycket springande fram och tillbaka samt runt olika lagerbyggnader.
Det är alltså tydligt att information om ställena där last ska hämtas eller lämnas ofta är mycket viktig för att allt ska flyta på smidigt. Det kan dels handla om statisk information om rutiner runt säkerhet och lastning samt lastbryggor, men också dynamisk information om vilken tid lasten finns att hämta. Med LUP blir det lättare att styra flödet till och från anläggningen i fråga.
– Information är en ytterst viktig komponent när det kommer till logistik, säger Jakob Armö. Även små misstag kan få stora konsekvenser. Nordisk forskning från Chalmers, Lunds universitet och NTNU i Trondheim visar att upp till 25 procent av lastbilschaufförens arbetstid ägnas åt icke värdeskapande aktiviteter. Med hjälp av en studie riktad direkt till lastbilschaufförer kan vi se att det finns en potential att sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent genom att använda LUP.
Han tillägger att även de allra, allra duktigaste chaufförerna med den bästa lokalkännedomen förlorar viktig arbetstid genom bristfällig information.
– Ett större åkeri skulle kunna höja vinstmarginalen med en halv procentenhet, vilket är fantastisk i en sådan lågmarginalbransch som logistik är, säger Jakob Armö.
Idag fungerar LUP med ytterst få medel. Endast tillgång till en mobiltelefon med webbläsare behövs. Inom kort kommer dock LUP Technologies AB att släppa en app för att ytterligare förenkla användningen av tjänsten.
– Vi har en dialog med de stora transportföretagen, bland andra DHL och Schenker, och typiska kunder återfinns i basindustrin, säger Jakob Armö. Det kan vara hamnar, kombiterminaler och verkstadsindustri. De som köper lastbilstransporter är våra främsta kunder, men vi jobbar med alla aktörer i hela den logistiska kedjan inklusive lastbilschaufförer.
Han tillägger att samtidigt som tillverkningsindustrin blivit bättre på produktivitet, det vill säga fler produkter till lägre kostnader, så har inte transportbranschen hängt med.
– Det är synd, för kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, säger Jakob Armö.
LUP Technologies AB har fått hjälp av KTH:s studentinkubator Student Inc samt KTH Innovation.