Speditörer välkomnar uppskjuten kilometerskatt
Transportindustriförbundet ser positivt på Regeringens besked att ett eventuellt införande av en ”kilometerskatt” skjuts på framtiden och i alla fall inte är aktuell under pågående mandatperiod.
Regeringen anför nu som främsta skäl att ett införande är komplicerat på tekniska och juridiska grunder.
- Vad gäller den juridiska komplexiteten instämmer Transportindustriförbundet i Regeringens analys och Förbundet har även tidigare anfört att en förutsättning för att införa en vägslitageavgift eller kilometerskatt är att avgiften eller skatten ej på något sätt kan anses vara eller kan komma att ses som diskriminerande eller på annat sätt snedvrida konkurrensen på den inre marknaden, samt att den införs först efter att ett godkännande inhämtats från EU-kommissionen, säger Tommy Pilarp. Då det dessutom har funnits frågetecken om huruvida ”avgiften” eller ”skatten” verkligen kommer att användas till förbättringar av väginfrastrukturen eller om den snarare, som antytts i debatten, primärt skulle ha använts till andra i och för sig nödvändiga infrastruktursatsningar inom andra trafikslagsområden, såg Förbundet en risk för att svensk vägtransportsektor skulle få bära ytterligare ökade kostnader, vilket inte skulle ha stärkt dess internationella konkurrenskraft, samtidigt som andra delar av svensk infrastruktur förbättras och byggs ut. Ett utbyggande av och förbättrande av svensk infrastruktur i sin helhet är efterfrågat, önskvärt och nödvändigt men bör ej ensidigt bekostas av en avgift från ett enskilt trafikslag, som en vägslitageavgift skulle göra om den i form av ej öronmärkt kilometerskatt skulle gå till att finansiera förbättrad infrastruktur i allmänhet.