23948sdkhjf

Ministern tog emot delbetänkande om järnvägen

Utredningen om järnvägens organisation överlämnade på torsdagen delbetänkandet Koll på anläggningen (SOU 2015:42) till infrastrukturminister Anna Johansson.
– Regeringen har fokus på att förbättra järnvägen, säger Anna Johansson. En del i detta är att förstärka underhållet och på så vis minska trafikstörningar. Vi satsar därför 620 miljoner kronor extra 2015, och 1,24 miljarder extra kommande år under mandatperioden på underhåll. Därtill är det viktigt att se över hur arbetet med underhållet av järnvägen organiseras och bedrivs. Därför är jag glad att idag kunna ta emot Gunnar Alexanderssons delbetänkande som en del i det arbetet. Regeringen har varit tydlig. Staten ska ta det samlade ansvaret för kontroll och utförande vid underhållet av de svenska järnvägarna.
Utredningen föreslår bland annat:
• Trafikverket bör bygga upp ett underhållsystem, vilket innebär att ta fram systemstöd, metoder och arbetssätt för att ge en aggregerad bild av anläggningen, dess tillstånd, kostnad för att byta komponenter och när så behöver ske, kopplat till användningen av anläggningen.
• Trafikverket bör vid uppbyggnad av systemet utgå ifrån verksamhetens olika behov och särskilt identifiera dessa utifrån gällande regelverk.
• Trafikverket bör förstärka sin organisation för att i egen regi kunna utföra mer tillståndskontroll i form av underhållsbesiktning direkt ute i anläggningen.
• Trafikverket bör ta fram en nationell underhållsplan baserad på anläggningens tillstånd och användning. Planen bör bygga på en tydlig definition av standard för olika bandelar. Underhållsplanen bör vara underlag för prioritering av underhållsåtgärder och tydliggöra konsekvenser för enskilda banor.
• Trafikverket bör vid upphandling ta större hänsyn till den trafikpåverkan som entreprenörens behov av tid i spår orsakar.
• Trafikverket bör tills vidare fortsätta att anlita externa entreprenörer för järnvägsunderhåll.
• Trafikverket bör, som ansvarig infrastrukturförvaltare, även fortsatt själv kunna avgöra om egen regi eller utförande med externa entreprenörer är att föredra, utifrån vad som bedöms vara mest ändamålsenligt och effektivt i det enskilda fallet, exempelvis med hänsyn till förutsättningar för reell konkurrens.
• Trafikverket bör förstärka sin organisation för att förbättra leveranskontrollen av entreprenörernas arbete.
• En genomlysning av Trafikverkets ledning och styrning bör göras. Den bör ta sin utgångspunkt i myndighetens uppdrag som infrastrukturförvaltare utifrån gällande regelverk.
• Det kan övervägas om regeringens styrning av myndigheten bör utvecklas för att bli tydligare och mer ändamålsenlig.
– Utredningen ska nu ut på remiss. Först därefter tar regeringen ställning kring hur arbetet ska fortskrida, säger Anna Johansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063