23948sdkhjf

Fackförbund vill inte att järnvägsfrågan avpolitiseras

På torsdagen presenterade ”Utredningen om järnvägens organisation” sitt delbetänkande om järnvägsunderhållet. Fackförbundet Seko kommenterar delbetänkandet genom att framhålla att järnvägsfrågan inte ska avpolitiseras.
Utredaren ger Trafikverket allvarlig kritik. Det framkommer bland annat att Trafikverket inte har någon koll på läget i spåren och inte vet hur underhållsresurserna gör som bäst nytta. Frågan som kan ställas är om Trafikverket hushållar väl med statens resurser. Sekos förbundsordförande Janne Rudén instämmer i kritiken och anser att läget är akut.
– Det handlar om människors möjligheter att resa och om näringslivets förutsättningar att frakta varor, säger han. Kritiken som riktas mot Trafikverket måste tas på allvar. Seko anser det är dags att fokusera på de operativa och utförande järnvägsdelarna och skapa en ny tydlig järnvägsenhet inom Trafikverket. På lite längre sikt bör möjligheterna prövas på att skapa en ny järnvägsmyndighet. Vi räknar med att regeringen återkommer med åtgärder snarast.
Utredaren anser vidare att det både finns fördelar och nackdelar med att låta den ansvariga järnvägsmyndigheten ha egna resurser och organisation för att bedriva underhåll i spåren. Denna slutsats leder till att utredaren anser att Trafikverket själva ska avgöra huruvida de vill utföra underhåll i egen regi eller inte.
– Det innebär en avpolitisering av järnvägsfrågan, säger Janne Rudén. Frågan är av alldeles för stor politisk vikt för att avgöras av anställda tjänstemän. Ansvariga politiker måste kunna ställas till svars för den infrastruktur som finansieras genom skattemedel. Vi tycker att utredaren ska lämna ett konkret förslag på hur underhållet ska bedrivas. Det viktigaste är att säkra jobben i sektorn och se till att varje satsad krona på järnvägsunderhåll också leder till arbete i spår.
Ett konkret förslag utredaren lämnar är att Trafikverket ska skaffa sig egna resurser för att kunna besiktiga infrastrukturen. Seko delar slutsatsen att det är naturligt att den myndighet som ansvarar för järnvägsunderhållet också är ute i anläggningen och besiktigar spåren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.329