23948sdkhjf

Järnvägsbranschen vill ha fortsatt öppen underhållsmarknad

Järnvägsbranschens olika aktörer har gemensamma lösningar för ett långsiktigt järnvägsunderhåll och en bättre fungerande tågtrafik. Att vrida tillbaka klockan och återförstatliga järnvägsunderhållet löser inte problemen.
Detta stöds idag av regeringens utredare som har samma uppfattning. Järnvägsbranschen går längre än utredaren gör i sitt delbetänkande och föreslår dessutom att Trafikverkets styrning förbättras genom fortsatt utveckling av myndighetens organisation.
På torsdagen presenterades regeringens utredning, Utredningen om järnvägens organisation (2014:160) som handlar om underhållet och infrastrukturen av den svenska järnvägen. Utredare Gunnar Alexandersson menar att ett återförstatligande av järnvägen inte löser utmaningarna för bättre järnvägsunderhåll.
- Över 60 procent av järnvägens underhåll sköts och kontrolleras redan idag av staten, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen. Att åter förstatliga underhållet löser därför inga problem. Fokusera istället på det som gör skillnad – dela upp Trafikverket i två separata enheter, en för väg och en för järnväg. Det skulle förbättra styrningen av verksamheten och öka kompetensen i upphandlingar.

Järnvägsbranschens förslag
• Dela upp Trafikverket i en järnväg- och en vägtrafikenhet
Behoven mellan väg- och järnvägssystemet ser olika ut. Tågtrafiken kräver t.ex. samordnad trafikplanering och trafikledning. En uppdelning förbättrar styrningen av myndigheten och ökar fokus på järnvägsfrågorna.
• Säkerställ oberoende övervakning av de gemensamma trafikfrågorna
Ge Transportstyrelsen uppdrag att övervaka trafikeringsavtal, ledning, statistik, information mm för att få affärsmässig balans mellan Trafikverket och övriga aktörer.
• Öka samarbete och samverkan i branschen
Om Trafikverket, tågoperatörer och banentreprenörer kan samarbeta också kring underhåll av infrastrukturen ökar möjligheten till långsiktighet istället för att prioritera akuta fel.
- Trafikverket måste organiseras så att de får bättre kontroll över sina anläggningar, man måste ha bättre koll på vilket underhåll som behöver göras och när, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen.

Järnvägsbranschen utgörs av samarbete mellan parterna inom Branschföreningen Tågoperatörerna, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer och Swedtrain.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062