Postnord söker egna tåglägen
Sammanlagt 47 företag vill köra på de svenska järnvägarna 2016. Det är i samma nivå som fjolårets ansökningar. Skillnaden är att Postnord söker egna tåglägen.
Av de totalt 48 ansökningarna söker 22 tågbolag för att köra persontåg och 16 stycken för att köra godståg. Resterande ansökningar avser kapacitet för uppställning, parkering, samt Trafikverkets eget behov av banarbeten.
Nu när ansökningsperioden stängts startar konstruktionsarbetet för att skapa en tålig tågtidtabell för 2016. Efter att samrådsmöten har genomförts läggs de sista pusselbitarna. Under sommaren skickas ett utkast till alla sökande som får möjlighet att lämna synpunkter och justeringar kan göras fram till i slutet av september då tågplanen fastställs.
– Vår ambition är alltid att i möjligaste mån tillgodose tågbolagens ansökningar men kan samtidigt inte tillåta för mycket trafik och arbeten i spåren, säger Jonas Westlund, chef Kapacitetsplanering, Planering. Vi måste se till att systemet tål den mängd trafik vi släpper in.
Att konstruera en tågplan med tider för alla tåg och banarbeten är ett komplext arbete. Det är 1 500 000 tåg och över 2 000 banarbeten som ska samlas i en tågplan.
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen. Tågplanen är ettårig och innehåller såväl tidtabell för persontåg och godståg som tidplan för arbeten i spår.