23948sdkhjf

Arlanda/Rosersberg på väg mot eldriven lastbilstrafik

PostNord har anslutit sig till det konsortium som utvecklar en elvägslösning vid Arlanda. Ambitionen är att PostNords lastbilar ska trafikera en framtida elväg mellan Stockholm Arlanda Airport och Rosersbergs logistikområde. NCC hoppas kunna börja bygga elvägen under 2016.
– Elvägen mellan Rosersberg och Arlanda är en viktig länk för att vi i liten skala ska kunna visa upp hur miljösmart distribution kan utformas, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm. Den planerade elvägen möjliggör fossilfri transport av gods till vår Green Building-märkta terminal i Rosersberg vars tak har en av Sveriges största solcellsparker. I terminalen lastar vi om godset till tåg för vidare distribution. Vi tror att elvägar i stor skala kan bidra till att vi når vårt ambitiösa miljömål att minska koldioxidutsläppen med 40 procent under perioden 2009 – 2020.
Projektet är del av Trafikverkets förkommersiella upphandling av elvägar och har just lämnat detaljprojektering inför den tredje fasen av upphandlingen. Idag finns en testbana vid Arlanda och planen är att om projektet får fortsatt stöd gå vidare med att elektrifiera en två kilometer lång sträcka mellan Arlanda och logistikcentret i Rosersberg. Sträckan kommer att trafikeras av bland annat PostNords lastbilar som går i skytteltrafik mellan flygplatsen och logistikcentret i Rosersberg.
Elways vd Gunnar AsplundHans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads och ordförande i konsortiebolaget, framhåller att elvägar minskar koldioxidutsläppen,
– 33 procent av koldioxidutsläppen i Sverige kommer från vägtrafiken och godstrafiken står för en tredjedel, säger han. De kan också enkelt integreras i befintligt vägsystem.
Med den teknik som Elways har utvecklat kan man lägga en kilometer elväg per timme.
– Tekniken bygger på en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen under resan. Nationellt betyder det att endast de stora motorvägarna, det vill säga två till fyra procent av vägnätet, behöver elektrifieras, säger Elways vd Gunnar Asplund. Kortare resor mellan dessa vägar klaras med batteridrift.
Fotnot: Projektet stödjs av NCC, Elways, Kilenkrysset, WSP Analys & Strategi, Swedavia, Sigtuna kommun, Arlandastad Holding, Airport City Stockholm (samägt av Sigtuna kommun, Swedavia och Arlandastad Holding) KTH, Gävle Container Terminal, e-Traction, ABT-bolagen och PostNord.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062