23948sdkhjf

Krönika: Effektiv logistik gömmer sig fullt synligt

En krönika av Pär Sandström, programansvarig Logistik & Transport.
Det är väl märkligt att den mest effektiva logistiken gömmer sig mitt framför ögonen på oss. Även de sämsta lösningarna gömmer sig där. Lösningar som är så självklara att de ofta går oss förbi.
När jag som vanligt tankade på den lokala macken där dieseln kostar 13.30 kronor litern passade jag på att samtidigt handla en flaska mineralvatten av märket med samma ortsnamn där jag nyss tankat. Då slog det mig att literpriset på vattnet blev strax över 60 kronor, det vill säga 8 gånger mer en det flytande bränsle som hämtats 3000 meter under Nordsjöns botten, forslats till ett raffinaderi, raffinerats, lagrats och transporterats till min lokala mack i Nordvästra Skåne. Till detta hör att det går åt 12 liter vatten när man framställer en liter diesel. Här kan man säkert fundera över författarens bristande förmåga till konsumtionsplanering men en rimlig observation är onekligen att dieselns logistikkedja måste vara väsentligt effektivare än mineralvattnets vars källa låg några kilometer bort.
En annan logistikkedja mitt framför ögonen på oss och som tack o lov också är oerhört effektiv är dagligvarukedjan. Betänk att vi kan köpa en förpackning tepåsar för 12 kronor i en lokal butik. Teet i fråga har odlats i Indonesien, transporterats till Europa, förpackats i en fabrik i södra Frankrike, forslats till ett lager i Västerås, plockats ner till en detaljistförpackning, lastats på en bil som kör till en butik i Skåne och kan säljas för 12 kronor med vinst. Att den bilburna författaren förbrukar mer energi per kilo vara till och från butiken, än den samlade logistikkedjan från Indonesien till butiken, säger en del om dagligvarukedjans effektivitet och privatlogistikerns ineffektivitet.
Också de sämsta logistiklösningarna ”gömmer sig fullt synliga”. Vi funderar sällan på konstigheten att producera öl i Vårby och köra ner den till Bordershop/Tyskland med en lastbil. På samma väg och samma färjor som lastbilen åker trängs personbilar som kör tillbaka ölen från Bordershop till Stockholm för uppdrickning. Processen är gjord av välvilliga människor som skapat ett skattesystem som får relativt kloka människor att bete sig så här märkligt. För att inte tala om alla dessa spritkassar som flyger kors och tvärs i taxfreens besynnerliga himmel. Att med skattelagar styra att så få människor som möjligt (miss)brukar alkohol är vällovligt men effektiv logistik blir det inte. Ju mer man styr och reglerar desto stolligare blir logistiklösningarna.
Gemensamt för de effektiva lösningarna är att hård konkurrens i kombination med helhetssyn, där man kan ta merkostnad i en länk i kedjan då den totala kedjan främjas, har präglat designen av logistikkedjan. Lika tydligt är regleringars negativa effekt på logistiken.
Hur fattigt skulle inte vårt samhälle ha varit utan effektiva globala logistikkedjor. Dessa vardagliga företeelser som vi knappt ser, som formats genom mänsklig kreativitet med hög frihetsgrad vilka är grunden för vår välfärd i en snabbt föränderliga värld.
Diskussionen på Logistik & Transport spänner från hur Läkare utan gränser hanterar logistiken kring Ebolabekämpningen till hur man stärker sin konkurrensförmåga mha digital tjänsteutveckling allt i strävan att åstadkomma effektiv logistik. Seminarierna rör sig från övergripande makroperspektiv om logistiken i den framtida staden och kopplingen mellan effektivitet och hållbar logistik, till mikroperspektivet om vad rätt lagerstyrning gör för sista raden och materialhanteringens eviga fråga automation eller manuell hantering. Vi försöker också röra oss i ett tidsperspektiv från dåtid där Godstransportråden i ”Årets lyft” korar de som redan har presterat ”Sveriges bästa transportlösningar”, till framtid med nominering av framtidens stjärnor i logistikbranschen, där start up företag får berätta om sina visionära affärsidéer. Och hur logistikbranschen i framtiden skall locka de bästa talangerna och den oerhört intressanta frågan om vem vinner kampen om dagligvarorna. Där vi diskuterar vilket genomslag som e-handelsföretagen kommer att få i framtiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094