23948sdkhjf

Uppåt för biobränslet HVO

Bensinanvändningen minskar i Sverige och biodieseln har tolvfaldigats sedan 2006. Mest uppåt går det för biobränslet HVO, visar Energimyndighetens rapport om transporternas energianvändning 2014.
Transporter står för en fjärdedel av Sveriges energianvändning och förändringar i bränsleanvändningen har stor betydelse för hur vi kan nå mål om energi och klimat och en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. För att belysa hur energianvändningen förändras, ger Energimyndigheten ut en årlig rapport.
Energianvändningen i transporter har tidigare stadigt ökat, men på senare år har kurvan vänt neråt, från 128,9 TWh år 2007 till 122,2 TWh år 2014. Basen är ännu fossila bränslen vilka stod för 88 procent av energianvändningen i inrikes transporter under 2014, men siffrorna visar på senare år en stor omflyttning inom de fossila drivmedelen.
– Bensinbilarna tappar fortsatt mark, medan dieselbilarna ökar, säger Rebecka Bergström, handläggare på Energimyndigheten. Det är framför allt de lätta bensinlastbilarna som har halverats i antal under perioden.
När det gäller förnybara bränslen har intresset för etanol sjunkit kraftigt de senaste åren och etanolbilsägare tankar i större utsträckning bensin i stället för E85.
– Förklaringar kan ligga i att den som köper en etanolbil i andra hand, inte gör ett lika miljömedvetet val som försteköparen, säger Rebecka Bergström. Det har också funnits en oro för hur etanolen är producerad.
Det är biodiesel som visar de brantaste kurvorna uppåt i rapporten, från 0,61 TWh år 2006 till 7,51 TWh år 2014. HVO används liksom FAME främst inblandad i fossil diesel. FAME är oftast gjord på raps och används också i ren form och kallas då B100 som bränsle. Årets siffror visar att både låginblandningen av HVO och ren biodiesel i tunga transporter ökar.
Enligt Energimyndighetens preliminära beräkningar är andelen förnybar energi i transportsektorn 18,7 procent enligt förnybartdirektivets beräkningsmetod. Det är en ökning med 3 procentenheter sedan 2013. Sverige uppfyller alltså redan idag med råge målet om 10 procent förnybar energi i transportsektorn till år 2020.
– Det är roligt att Sverige ligger i framkant och är över målet som det är i dag, men det är år 2020 som räknas och stabila och långsiktiga styrmedel har stor betydelse för att behålla en positiv utveckling, säger Rebecka Bergström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063