HVO nu i Carlsbergs tankar
Carlsberg Sverige gör en storsatsning på HVO-lastbilar tillsammans med Volvo och Statoil.
HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, är mer känt som grön eller förnybar diesel. Bränslet framställs av restavfall från exempelvis slaktindustrin. I stora delar av landet blandas redan HVO i den traditionella dieseln, men genom att köra på ren HVO minskas koldioxidutsläppen drastiskt med upp till 90 procent.
– Vi strävar ständigt efter att bli mer klimatsmarta och har sedan tidigare både el-hybrid- och gaslastbilar i vår fordonsflotta, säger Gabriel Treschow, ansvarig för Carlsberg Sveriges åkeriverksamhet. Nu har vi även ett antal HVO-lastbilar som precis har börjat rulla.
Carlsberg Sverige har, i ett första steg, investerat i tre lastbilar från Volvo som går på HVO. Dessa kommer framförallt att köras i Stockholmsområdet och tankas på en Statoilstation i Länna som byggs om och nu blir Stockholms första HVO-mack.
– Det är såklart mycket trevligt att vara först ut med en HVO-station i Stockholm och att kunna genomföra tester tillsammans med våra kunder, säger Helena Fornstedt, Senior Director Fuel på Statoil Fuel & Retail Sverige. Vi har, sedan tidigare, en station i Götene som öppnade i början på april, där vi också startat tester tillsammans med en kund. Den svenska drivmedelsmarknaden är under stor förändring med ett allt större fokus på att fasa ut de fossila drivmedlen. Vi är med i utvecklingen och vill bidra till omställningen från svart till grönt. Denna utveckling kräver också långsiktigt stabila politiska styrmedel för att vi ska kunna fortsätta i den här riktningen, och att vi även kan erbjuda konkurrenskraftiga drivmedelspriser. Vi följer noga utvecklingen av arbetet med en standard för HVO samt regelverket och beskattningen av denna. När spelreglerna är klara är vi redo.
Fordon som ska köras på rent HVO-bränsle måste vara certifierade av Transportstyrelsen och genomgå ett särskilt fälttest. I dagsläget rullar det ett mindre antal lastbilar i Sverige som körs på 100 procent HVO. Lantmännen var tidigt ute, men den stora tröskeln har hela tiden varit att det har saknats bränslestationer. I och med Statoils ombyggda station i Länna finns det nu förutsättningar för fler HVO-lastbilar att rulla i Storstockholm.