Konsumenter sätter tryck på post- och logistikbolagen
Enligt Johan Holgersson från Bring står transportörerna i Norden inför en konsumentrevolution som pressar dem att förnya sig. Men det råder skilda uppfattningar om hur detta ska. I Storbritannien har konsumenterna tvingat fram innovativa leveranstjänster.
PostNord började med att förklara varför de först nu startat med lördagsleveranser när DPD redan erbjudit det i Storbritannien under flera års tid.
- Vi följer konsumenternas efterfrågan, och lördagsleveranser har inte varit efterfrågat tidigare. Därför lanserar vi det först nu, säger Carsten Dalbo, chef för Logistics och E-Commerce i PostNord.
.Att det är skillnad på den brittiska och nordiska marknaden håller Johan Holgersson, Commercial Director i Bring, med om. Han menar att den pågående konsumentrevolutionen i Norden tvingar transportörerna att vara mer innovativa. Därför ser vi nu mer konsumentvänliga leveranstjänster som rullas ut i Norden.
Konsumentrevolutionen hänger ihop med att e-handelsgiganter som Amazon och Alibaba kommer in på den nordiska marknaden. Dessa aktörer har höga krav på sina leveranser och skickar stora volymer vilket gör att de kan sätta press på transportörerna.
- Amazon sätter press på USA och Storbritannien. Därför har dessa länder länge legat före Norden med tanke på leveranstjänster, säger Dwain McDonald, CEO i DPD UK, som redan idag erbjuder söndagsleveranser till privatpersoner i hela stor Storbritannien. Men jag tror att detta kommer att ändra sig nu.
Amazoneffekten är inte det enda som sätter press på och hotar transportörerna. Antalet UBER inspirerade leveranskoncept, som t.ex. danska TrunkBird och norska Nimber, utmanar de etablerade aktörerna och blir stadigt fler.
Debattdeltagarna har olika uppfattningar om huruvida TrunkBird och Nimber kan påverka transportörerna. Medan Carsten Dalbo inte ser dem som ett hot är Johan Holgersson mer öppen för de möjligheter som de nya leveranskoncepten innebär och understryker att de också pressar transportörerna att förnya sig.
Morten Villberg, Managing Director i DHL, vill inte heller avfärda att DHL kan komma att ingå i de sociala leveransplattformar som de nya koncepten för med sig.
- Det viktigaste är att ge konsumenterna valfrihet i leveransalternativen, säger Johan Holgersson.