23948sdkhjf

Trafikverket undersöker vägar för 74-tons lastbilsekipage

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilsekipage. Tyngre lastbilsekipage tillsammans med regeringens satsning på järnvägsunderhåll stärker det svenska näringslivets möjligheter till effektiva godstransporter i närtid.


Dessa åtgärder kan rätt utförda även minska godstransporternas klimatpåverkan, ge fler jobb och stärkt konkurrenskraft.
Det handlar om att se vad bärigheten på broar och vägar i hela landet klarar av. Regeringen vill även säkerställa att godstransporter inte flyttas från järnväg till väg.
– Regeringsbeslutet ska bidra till målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020, liksom till att nå klimatmålen genom minskade utsläpp i transportsektorn, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 74-tons lastbilar kan effektivisera industrins godstransporter och på så vis stärka konkurrenskraften hos en åkerinäring som idag ofta är hårt pressad. Sammantaget har besluten om 64-tons lastbilar, en möjlig introduktion av 74-tons lastbilar, åtgärderna om klampning och en hög sanktionsavgift för cabotagebrott gjort att regeringens arbete för schysta villkor i åkerinäringen och fler jobb kommit en bra bit på väg.
Regeringsuppdraget ska genomföras i samverkan med berörda parter från svenskt näringsliv, andra väghållare, länsplaneupprättare samt berörda myndigheter. Uppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet senast den 30 november 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079