23948sdkhjf

”Otillräckligt beslut om tyngre lastbilar”

Sveriges Åkeriföretag anser att regeringen är för defensiva, tar för små steg och snarast bör besluta om ytterligare åtgärder för effektivare godstransporter på väg för att minska klimatpåverkan.
- Regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilar är inte tillräckligt och behöver kompletteras säger Sveriges Åkeriföretags teknikchef Mårten Johansson. Beslutet om att tillåta bruttovikten 64 ton på BK1 väg i Sverige från 1 juni 2015 är heller inte tillräckligt, det är defensivt av regeringen som tar för små steg och därmed fördröjer de goda miljöeffekterna av längre och tyngre fordon.
Hade längre fordon införts samtidigt torde enligt Mårten Johansson en väsentligt mycket högre bruttovikt vara möjligt att använda på stora delar av vägnätet.
- Vi saknar regeringens beslut om längre fordon, vi saknar beslut om 74 tons bruttovikt och vi saknar beslut om förenklade besiktningsregler, säger han . Ska det här bli bra måste myndigheterna samverka med transportnäringens experter.
Sveriges Åkeriföretag framför i sin skrivelse till regeringen att regeringsuppdraget bör kompletteras med bland annat:
1. Förberedelser skall genomföras för att snarast tillåta upp till 34 m långa fordon på en så stor del av vägnätet som möjligt.
2. Längre fordons ökade axelavstånd bör kunna nyttjas till effektiva transporter med högre bruttovikter på nuvarande BK1-vägnät.
3. Väsentliga förenklingar skall genomföras i Transportstyrelsens tidigare förslag till lämplighetsbesiktning för längre och tyngre fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126