23948sdkhjf

Spriten rullar miljövänligt

Absolut Vodka börjar nu använda RME som bränsle för sina anläggningsrelaterade transporter och räknar därmed med att halvera koldioxidutsläppen för dessa transporter till år 2020.
Målet är att halvera koldioxidutsläppen från transporterna till och från anläggningarna där Absolut Vodka produceras till år 2020. RME är ett slags biobränsle och genom att använda sig av det förväntar sig The Absolut Company uppnå målet med råge före 2020.
2009 satte The Absolut Company ett mål om att halvera koldioxidutsläppen från anläggningsrelaterade transporter per liter producerad vodka till 2020. Som utgångspunkt genomfördes en kartläggning av transporterna kring produktionsanläggningarna. Den visade att den största klimatpåverkan kom från transporten av drank, den biprodukt som bildas vid destillationen och som används till att föda hundratusentals kor och grisar i närområdet. För varje liter producerad vodka blir det fyra liter drank. Det visade sig att drankstransporten blev nyckeln till de transportrelaterade utsläppen och arbetet med att hitta ett förnybart bränslealternativ påbörjades.
– Vi inledde samtal med åkarna som transporterar dranken och gemensamt hittade vi lösningen med RME, rapsmetylester, också känt som biodiesel, säger Peter Neiderud, logistikchef och tillförordnad kvalitets- och miljöchef vid The Absolut Company. Vi har hittills erfarit att med rätt service, är det idag möjligt att genomföra ett större transportarbete med RME.
One Source är ett nyckelbegrepp för produktionen av Absolut Vodka och innebär att höstvetet odlas i Skåneregionen, vattnet hämtas ur egen källa, destillationen och tappningen sker utanför skånska Åhus och glaset till den ikoniska flaskan kommer från det närmsta glasbruket i Limmared.
– Vi har organiserat hela vår produktion kring Åhus med omnejd, säger Peter Neiderud. Tack vare vår lokala förankring kan vi säkerställa hög kvalitet både på vår vodka och på vår lokala miljö.
En ny tankstation för lokalproducerad RME från Ecobränsle togs efter sommaren i bruk vid destilleriet för Absolut Vodka. I kontraktet med veteleverantörerna har sedan tidigare skrivits in att minst 25 procent av transporterna ska ske med förnybara drivmedel, och nu förs en aktiv dialog även med andra leverantörer för att öka andelen förnybara bränslen. Det råder ingen tvekan om att målet att halvera koldioxidutsläppen med 50 procent till 2020 kommer att uppnås, och det med råge.
– Detta är ett steg på vägen i vår strävan efter att göra så lite påverkan på miljön som möjligt, säger Peter Neiderud. Vi ser RME som en bra men tillfällig lösning, då raps i grund och botten är en livsmedelsprodukt. Vi undersöker därför fortlöpande andra möjliga bränslealternativ att använda i framtiden. Mest intressant är förädlade restprodukter så som biogas eller skogsprodukter. Detta skulle rimma bättre med konceptet cirkulär ekonomi, som vi försöker ha som ledstjärna i vårt arbete.
Transporterna av produkten ut i världen ingår inte i målsättningen att halvera koldioxidutsläppen, men det pågår ett aktivt arbete med dessa i andra forum. 75 procent av all producerad Absolut Vodka exporteras med båt, vilket också är mest energieffektivt. The Absolut Company har länge arbetat med bättre och mer långsiktigt hållbara transporter. Som medlem av Clean Shipping-projektet har man tillsammans med andra svenska företag satt press på shippingindustrin att minska sin miljöpåverkan.
Under de senaste 10 åren har Absolut Vodka minskat koldioxidutsläppen från den egna produktionen med 80 procent bland annat genom omfattande värmeåtervinning och byte till förnybar el. Destilleriet är idag världens mest energieffektiva. Det finns dock kvar produktionsrelaterade utsläpp av växthusgaser som det pågår ett fortsatt arbete med att minska. För att ta ansvar för dessa utsläpp fram till man kunnat reducera även dem, klimatkompenserar man genom att stödja det Plan Vivo-certifierade skogsprojektet ”Scolel Té” i Mexiko.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08