Julapendeln klimatkompenserar
Nu klimatkompenserar DB Schenker och Jula hela Julapendeln mellan Göteborgs Hamn och Julas lager i Skara.
Julapendeln fraktar allt Julas importgods från Göteborgs hamn till deras lager i Skara via en terminal i Falköping där det lastas om från tåg till lastbil.
Även om själva tågpendeln går på grön el finns det en del utsläpp på andra håll.
- Containrarna ska ju till och från tåget, och reach stackern – trucken som lyfter på och av containrarna - drar ju också en del diesel, säger Joakim Eriksson, Manager Major Accounts på DB Schenker.
De fordon som används till att dra containrarna mellan Falköping och Skara går på biodiesel och Jula har fått dispens att köra 31,6 meter långa lastbilar och klarar tack vare det att dra två 40-fotscontainrar åt gången.
- Om man jämför upplägget med tåg och bilar som går på biodiesel, med hur det var när vi körde äldre lastbilar hela vägen, har vi minskat miljöpåverkan med 97 procent, säger Lennart Karlsson.
DB Schenker och Jula har valt att klimatkompensera även för de andra kunderna som är med på tåget åt båda håll.
- Vi har räknat ut hur många containrar vi transporterar på tåget om året och hur långa sträckor och kompenserar för det totala, säger Joakim Eriksson. Även de andra kunderna kan skriva noll i sina miljöredovisningar om hur stor klimatpåverkan är från de här transporterna,.
Pengarna används i det indiska kraftverket i Tonk där man producerar el av restprodukter från jordbruk. Sedan 2007 levererar många tusen småbrukare sina skörderester till kraftverket efter skörd. Försäljningen av det tidigare värdelösa avfallet utgör en viktig kompletterande inkomst för familjerna i den fattiga regionen Rajasthan.
Projektet i Indien håller så kallad CDM (Clean Development Mechanism) Gold Standard som är en certifiering för klimatprojekt som stödjs av ett sextiotal miljöorganisationer, bland andra Världsnaturfonden och Greenpeace. Enbart projekt inom förnybar energi och energieffektiviseringar blir godkända.