Skriande brist på trafikpoliser i Sverige
Inom sju år står svensk poliskårhelt utan trafikpoliser med kunskap om tunga transporter i Sverige. Det framgår av färska beräkningar som Vägtrafikspecialisterna och Sveriges Åkeriföretag har genomfört.
- Av 28 806 anställda inom polismyndigheterna i Sverige är 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän, som har behörighet att kontrollera den tunga trafiken, säger Roland Johansson, före detta trafikpolis och representant för Vägtrafikspecialisterna. Det motsvarar 5 promille av de anställda.
Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag, är bekymrad över utvecklingen inom trafikpolisen.
- Med nuvarande takt kan svensk poliskår stå utan specialistkompetens för tung trafik inom sju år om inget görs, säger han. Om Vägtrafikspecialisternas uppgifter stämmer så är det mycket anmärkningsvärt, och Sveriges Åkeriföretag har skrivit brev till inrikesministern, träffat densamma samt påpekat att det inte med ett ord står i regleringsbrevet till Polismyndigheten att trafikpolisen ska prioriteras trots situationens allvar.
Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie, framhåller att man riskerar en situation där det blir snudd på laglösa vägar i bemärkelsen att det som trafikpolisen är satt att kontrollera, finns det inte kompetens att granska.
- Transportstölderna har ökat med 52 procent mellan år 2007 till 2014, säger Roland Johansson. Två till tre procent utreds och klaras upp av polisen.
Mot bakgrund av det alarmerande resultatet av kartläggning av trafikpolisen, efterlyser Vägtrafikspecialisterna och Sveriges Åkeriföretag följande åtgärder:
• ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor
• att trafikpoliser, inte minst specialister för tung trafik, omnämns och lyfts fram i regeringens regleringsbrev till Polismyndigheten
• satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål
• högre lön, möjlighet till karriär och statushöjande åtgärder
• myndighetskontroller (främst polis) vid väg på dygnets alla timmar