Riksdagen röstade ja till utökad klampning
På torsdagen vid 16-tiden röstade riksdagen ja till en motion av kristdemokraten Andreas Carlson. Förslaget går ut på att polisen ska kunna låsa fast lastbilar om inte chauffören betalar utdelad bot och hindra från fortsatt färd tills boten är betald. En enig riksdag uppmanar nu regeringen att snabbt återkomma med en lagändring så att detta blir möjligt.
Den motion som i dag röstades igenom av en enig riksdag handlar om att klampning, det vill säga polisens möjlighet att låsa fast lastbilar och därmed hindra fortsatt färd om inte utdelade böter betalas direkt.
Klampning infördes i Sverige i mars i år. Men dagens regler är begränsade. Polisen får endast hålla kvar fordonet i 24 timmar. Andreas Carlson föreslår i sin motion, som i dag röstas igenom, att lastbilen ska vara fastlåst till dess boten är betald. Regeringen uppmanas nu att snabbt återkomma med konkret lagförslag.
– Om chauffören kan fortsätta att köra efter 24 timmar är risken stor att åkeriet låter chauffören sitta kvar i bilen och fortsätta när de 24 timmarna har gått, säger han. För att få verkligt tryck bakom åtgärden att klampa, låsa fast, bilen måste det gälla tills boten är betald.
Riksdagen fattar beslut enligt Andreas Carlsons förslag och gör därmed ett så kallat tillkännagivande till regeringen.
– Nu är det upp till regeringen att ta fram ett lagförslag som gör att polisen kan hålla kvar ett fordon längre än 24 timmar, till dess boten är betald, säger Andreas Carlson. En lastbilschaufför som exempelvis fått böter för att lastbilen är i dåligt skick ska inte kunna köra vidare. För att ordning och reda ska gälla på våra vägar måste det vara lika villkor i åkeribranschen och polisen måste få rätt redskap och resurser för att kunna följa upp att lagarna efterlevs.
Ett enigt trafikutskott har ställt sig bakom Carlsons motion som i dag kommer att röstas igenom i riksdagen. I riksdagsbetänkandet skriver trafikutskottet att regeringen ska återkomma med förslag ”som möjliggör att åtgärderna vid hindrande av fortsatt färd kan bestå i längre tid än 24 timmar och att detta genomförs med skyndsamhet.”
– Det känns som ett viktigt steg att en enig riksdag ställer sig bakom förslaget och verkligen trycker på att det ska tas fram med skyndsamhet, säger Andreas Carlson.
Ulric Långberg, branschansvarig i Sveriges Åkeriföretag, välkomnar torsdagens riksdagsbeslut.
- Det är ett litet steg för politiken men ett stort och viktigt steg för åkerinäringen och trafiksäkerheten, säger han. Trafikutskottet visar insikt i branschens frågor, och vi är tacksamma för att Riksdagen inte släpper den här frågan, utan fortsätter uppmana regeringen att komma med lagförslag. Det här har vi arbetat för i flera år, eftersom det ger myndigheterna verktyg att stoppa olagliga ekipage. En borttagning av 24-timmarsbegränsningen kommer öka förutsättningarna för sund konkurrens för våra medlemmar. Riksdagen har lyssnat och förstått vikten av sund konkurrens och att sanktionsavgifter ska betalas innan färden fortsätter. Det är angeläget att lagförslag verkligen tas fram skyndsamt så att de kan verkställas.