Ostkusthamnar välkomnar maritim strategi
För några veckor sedan träffade Näringsdepartementet och infrastrukturminister Anna Johansson branschen på Swedish Maritime Day i Göteborg för att stämma av den föreslagna inriktningen för den maritima strategin.
Igår (26/5) bjöds jag och ett antal andra företrädare från hamnbranschen till Näringsdepartementet för att framföra våra åsikter om vad vi anser är viktigast att lyfta i den kommande strategin. Anders Hermansson är den opolitiske tjänstemannen som håller i pennan och är projektledare nu när den maritima strategin arbetas fram.
Den maritima strategin, som förhoppningsvis kommer att presenteras innan årsskiftet, kommer att ha tre huvudperspektiv:
• Hav i balans
• Maritima näringarna
• Attraktiva kustområden
Anders berättade för oss att OECD förutspår en ökning av det globala transportarbetet på ofattbara 430 procent fram till 2050. Han konstaterade samma sak som vi i OHS gjort – att med den rådande transportpolitiken kommer Sverige inte att uppfylla de av riksdagen uppsatta miljömålen. Till exempel att Sverige redan om 15 år ska ha en fossiloberoende fordonsflotta. Ska vi nå klimatmålen, och dessutom effektivisera godstransporterna, behöver vi se över vår övergripande transportpolitik.
Både vi från branschen, och nu även politikerna, har insett att de rådande styrmedlen inte kommer att vara tillräckliga för att nå miljömålen. Den maritima strategin kan hjälpa oss i rätt riktning. En åtgärd handlar exempelvis om isbrytningen. Vi från hamnbranschen tycker att det är oerhört viktigt att det statliga (nu tillfälliga) bidraget som finansierar isbrytningen under tre år blir permanent. Precis som staten betalar plogning på vägar och järnvägar bör isbrytningen bekostas via skattsedeln.
OHS ser fram emot den kommande maritima strategin och hoppas att den visar hur sjöfarten, på ett effektivt sätt, kan avlasta landinfrastrukturen.