PostNord polisanmäls för kör- och vilotidsbrott
Vid tre tillfällen på kort tid har fackförbundet Seko lokalt i Luleå fattat misstankar om allvarliga brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna för tunga fordon. Seko har polisanmält händelserna som rör underentreprenörer till PostNord.
Misstankarna gäller transporter mellan Örebro och Luleå, en sträcka på 100 mil.
– När vi kör själva krävs det tre chaufförer för att kunna köra lagligt den sträckan på den tiden, säger Tomas Boström till Seko-tidningen.
Vid tre tillfällen i början av maj har Seko i Luleå polisanmält körningar som de anser inte kan ha utförts lagligt. Arbetsgivaren har också underrättats och Seko har tryckt på deras beställaransvar som innebär att de ska inrätta trafiken på ett sådant sätt att kör- och vilotidsbestämmelserna kan följas.
– Men jag är övertygad om att det kommer fortsätta, säger Tomas Boström till Seko-tidningen.
Seko Posten har under en tid drivit frågan hur man från företagsledningens sida säkerställer att chaufförer som kör PostNords gods följer lagar och regler.
– Vi misstänker att det inte är PostNord som anlitat dessa åkare utan underleverantörer eller speditörer, det fråntar dock inte företaget ansvaret för vem som kör transporter för PostNord, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten till Seko-tidningen.
PostNord vill till Seko-tidningen inte kommentera de misstänkte brotten i dagsläget.
– Vi har sett det här, säger Anne Jiremar på Postens kommunikationsavdelning till Seko-tidningen. Men enligt den information vi fått fram så kan vi inte se något konstigt med det här. Men eftersom det är polisanmält har vi valt att inte kommentera det här mer än så.