23948sdkhjf

Åkerijätte efterlyser tydligare spelregler för alternativa bränslen

Den Norrbotten-baserade åkeri-, entreprenad- och logistikkoncernen BDX, som i egen regi har byggt upp tankstationer från Piteå till Mälardalen för tankning av alternativa drivmedel, efterlyser nu tydligare spelregler för alternativbränslen.
Tillsammans med sina medleverantörer är BDX en stor förbrukare av drivmedel, men det är inte självklart att diesel ska vara bränslet som vi använder i framtiden. Därför har BDX valt att satsa på alternativa bränslen på några av uppdragen.
– Vi gör den här satsningen dels för att ta vårt miljöansvar, men lika mycket för att lära oss mer och ligga i framkant och för att hjälpa våra kunder att reducera sin miljöbelastning, säger David Bladfält, divisionschef Logistik. Framförallt Polarbröd ligger i framkant vad gäller miljöarbete och utmanar oss att bli bättre. Jonas Carlzon, Affärschef Expresslogistik och Marcus Nilsson, Trafikledare Expresslogistik har utvecklat bolagets nätverk av stationer för de alternativa bränslena RME (rapsolja) och HVO (slaktavfall). BDX har själva byggt upp tankstationer från Piteå till Mälardalen för tankning av alternativa bränslen.
Oavsett vilket miljöintresse var och en har är det enligt BDX viktigt att ligga i framkant när det gäller nya bränslen, då BDX tillsammans med sina medleverantörer årligen lägger cirka en halv miljard kronor på drivmedel.
- Det är inte självklart att diesel är bränslet vi använder för evigt, och om vi ligger i framkant kommer vi vinna marknad på att tidigt välja rätt drivmedel i takt med att de utvecklas och blir kostnadseffektiva, säger David Bladfält. Att medverka och vara en del av BioFuel Region ger oss chansen att knyta kontakter med specialister på området, vilket ger oss möjlighet att lära oss mer om olika framtida bränslen och även ge politikerna ett tydligt besked att de måste ge oss långsiktiga spelregler om vi ska ha möjlighet att investera.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063