23948sdkhjf

Facklig kritik mot PostNords paketlastning

Nyligen genomförde skyddsorganisationen inom fackförbundet Seko en kartläggning vid PostNords samtliga paketterminaler i Sverige. Av Sekos kartläggningen framgår att en hög andel av släpen hade lastats på ett felaktigt sätt. Då PostNord ännu inte fått ta del av materialet kan de inte kommentera det faktiska utfallet.
– Vi tar arbetsmiljöfrågan på stort allvar och arbetar strukturerat med denna tillsammans med skyddsorganisationen. Dessvärre har vi varken fått vara delaktiga i aktiviteten och heller ännu inte fått ta del av resultatet, säger Mats Johannesson, chef för PostNord Sveriges terminaler.
PostNord har under lång tid arbetat med löslastning av paket och arbetar ständigt med att förbättra arbetsmiljön inom terminalverksamheten.
– Våra medarbetare inom terminal har ett fysiskt arbete och lastningen av våra transporter i paketnätet är en fråga vi måste lösa ur tre olika perspektiv. Vi måste hantera arbetsmiljöfrågan, säkerställa att vi har en god fyllnadsgrad för att minimera vår miljöbelastning och ha en god transporteffektivitet för att kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser, säger Mats Johannesson.
Det är framförallt inom två områden PostNord gör insatser. De arbetar med att utbilda sina medarbetare kring samtliga arbetsmoment på terminalerna, däribland lastnings- och lossningsmomenten. Förra året togs ett fördjupat utbildningsmaterial fram som syftar till att beskriva hur medarbetare lastar på ett ergonomiskt riktigt sätt samtidigt som risken för ras minimeras. Det andra området är teknikutveckling, där arbetsgivaren ständigt testar och utvärderar nya lyfthjälpmedel samt ser över möjligheterna till ökad automatisering.
I slutet av april genomförde skyddsorganisationen inom fackförbundet Seko en kartläggning vid PostNords samtliga paketterminaler i Sverige. Ett antal slumpvis utvalda lastbärare (lastbilssläp) dokumenterades genom att lasthöjden på det översta paketet mättes. Dessutom kontrollerade från vilken terminal transporten kom. Seko konstaterar att om paket lastas för högt innebär det en risk för ras, att anställda helt enkelt träffas av paket. Men framförallt innebär det på längre sikt en avsevärt förhöjd risk för förslitningsskador i axlar och rygg.

Stefan Fougt, huvudskyddsombud i PostNord Sverige, är både förvånad och oroad över att kartläggningen visade att nästan 90 procent av släpen hade lastats på ett felaktigt sätt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078