23948sdkhjf

Åkeriföretagen välkomnar s-förslag

Sveriges Åkeriföretag välkomnar de förslag som Ulvskog och Nilsson tar upp i sin debattartikel i torsdagens Svenska Dagbladet där de tar upp en rad nya förslag hur de vill reglera åkerinäringen för att komma till rätta med fusket på vägarna. Lagstiftning tar tid och både förra och nuvarande regeringen har bidragit till skärpta regler och tuffare lagar.
- Fusket är utbrett eftersom det är för få kontroller vid väg, säger Ulric Långberg, branschansvarig i Sveriges Åkeriföretag. Det har vi påtalat för inrikesministern i ett brev så sent som för några veckor sedan. Knappt 300 trafikpoliser ska täcka hela Sverige, varje dag, året runt, alltid. Det kör sannolikt drygt 80 000 lastbilar på våra vägar dagligen. Den ekvationen går såklart inte ihop.
Ulric Långberg framhåller att Sveriges Åkeriföretag förordar att det så kallade kombidirektivet skrotas, eftersom det har spelat ut sin roll.
- Cabotagelagstiftningen, det vill säga, det som reglerar hur en utländsk bil får köra i ett annat land än sitt hemland, täcker stora delar av kombidirektivet redan idag, säger han. De stärkta dokumentationskrav vid transporter som förra regeringen beslutade kan följas upp via kontroller. Statistik och uppföljning är en förutsättning för att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det finns ingen heltäckande statistik idag och det behöver ändras, vi delar Socialdemokraternas uppfattning i denna fråga.
Ulric Långberg framhåller att Sveriges Åkeriföretag, Transportarbetarförbundet och Transportgruppen gör en förutsättningslös kartläggning och granskning av vad en kilometerskatt, eller vägslitageavgift, skulle innebära för konkurrenskraften.
- Den presenteras under hösten och blir en viktig inlaga i regeringens kommittéarbete för att utreda en eventuell vägslitageavgift och dess för- och nackdelar, säger Ulric Långberg. Alla initiativ för en mer hållbar och sund konkurrens på transportmarknaden, som rör sig över alla landsgränser, är i grunden bra. Men vi ska inte heller låta oss luras att mer lagar och begränsningar alltid är lösningen. Här behövs mer ansvar från beställare, men inte nödvändigtvis via lagboken utan att det ska vara en självklar del av det sociala ansvarstagandet, vilket Sveriges Åkeriföretag driver genom initiativet Fair Transport.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063