Utvidgad utredning om Stenas Göteborgsterminaler
Utredningen om var Stena Lines Danmarkstrafik ska placeras efter 2019 förlängs för att titta på fler alternativ. Huvudspåret – att samlokalisera Danmarks-och Tysklandstrafiken i Majnabbe – har visat sig vara en stor utmaning. Den utvidgade utredningen beräknas vara klar i oktober.
Huvudspåret i utredningen var från början en samlokalisering av Stena Lines Tysklandstrafik vid Majnabbe i Majorna. Men detta läge har visat sig vara en stor utmaning.
– Vi ser nu att en samlokalisering kan bli svår att genomföra, säger Magnus Kårestedt, vd i Göteborgs Hamn AB. Det blir en stor belastning på ett relativt litet område, både på sjö- och landsidan.
Göteborgs Hamn AB kommer att utvidga utredningen till att beskriva olika alternativ. Liksom tidigare görs utredningen tillsammans Stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret och Stena Line i olika delar.
– Nu kommer vi utreda fler alternativ för att hitta en bra lösning såväl för Stena Lines verksamhet som för stadens utveckling, säger Magnus Kårestedt. Stena Line är en viktig arbetsgivare i staden och deras 1,6 miljoner passagerare årligen bidrar med över 700 miljoner kronor i turismintäkter till Västsverige varje år. Så en bra placering för deras färjor är otroligt viktig, inte bara för hamnen och för Stena Line, utan för hela Göteborg.
– Vi har varit delaktiga i Göteborgs Hamns utredning och delar uppfattningen om att det finns stora svårigheter med en samlokalisering på Majnabbe och vi välkomnar därför en fortsatt utredning och dialog om vår framtida placering, säger Stena Lines vd Carl-Johan Hagman. Vår frakt- och passagerarverksamhet är viktig i regionen och framför allt när det gäller Danmarkstrafiken så är det stora inflödet av turister nära sammankopplat med ett centralt läge.
Den utvidgade utredningen beräknas vara klar i oktober.