Volvo Lastvagnar gör reality-tv med Mapei
Volvo Lastvagnar fortsätter med nyskapande marknadsföring, den här gången genom reality-tv tillsammans med svenska artisten Mapei. Under en nio dagars road-trip genom Europa ska hon spela in en ny musikvideo tillsammans med regissören Liza Minou Morberg.
- Med serien vill vi visa på styrkan i vårt tjänsteerbjudande, säger Per Nilsson, global PR-chef på Volvo Lastvagnar. För att en lastbil ska rulla är tjänsterna som är kopplade till den precis lika viktiga som själva lastbilen. Samtidigt vill vi också skapa tv-underhållning som engagerar en bredare publik: Vad jag vet, så har inget annat företag använt reality-tv i marknadsföringssammanhang.
I serien ska Mapei, senast aktuell med hiten ”Don't Wait”, och regissören Liza Minou Morberg spela in en musikvideo till Mapeis nya låt "Million Ways to Live", en singel från Mapeis album som släpps senare i år. Till sin hjälp har de Jens Karlsson, lastbilsförare sedan 28 år och precisionsförare i Volvo Lastvagnars reklamfilmer ”The Epic Split” och ”The Ballerina Stunt”.
- Mitt uppdrag i serien är att köra lastbilen, se till att resan genomförs så säkert som möjligt och att visa vad jobbet som lastbilsförare innebär, säger Jens Karlsson. Jag har varit med på inspelningar förut, men det här var verkligen något helt annat än tidigare då jag bara kört och inte har behövt prata framför kameran.
Under seriens gång får man, förutom att se tjänsterna sättas på prov på olika sätt, följa med när Mapeis bekantar sig med och utmanar lastbilsvärlden. Bland annat när hon uppträder med dragshowartister på en lastbilsfärja, arrangerar en spontan spelning i en förort till Paris eller följer med under ett lastbilsstunt på två hjul i Berlin. Serien består sammanlagt av åtta avsnitt. De tre första publicerades på Volvo Lastvagnars Youtubekanal den 11 juni.