23948sdkhjf

Scania introducerar HVO

I enlighet med filosofin om att alla alternativa bränslen behövs, introducerar Scania nu möjligheten att köra Euro 5- och utvalda Euro 6-lastbilar och bussar på HVO, Hydrogenerated Vegetable Oil.
HVO är kemiskt sett närmast identiskt med fossil diesel. Vid användning i dieselmotorer ger det en koldioxidreduktion på 85 procent till en något högre bränslekostnad men utan krav på kortare serviceintervaller.
- Scania har redan, tveklöst, fordonsbranschens bredaste erbjudande inom alternativa bränslen, säger Johan Améen, ansvarig för alternativa bränslen på Scania-Bilar Sverige. Genom att även addera HVO stärker vi den positionen ytter¬ligare. Tekniskt är HVO ett mycket attraktivt bränsle, utmaningen idag är tillgången i distri¬butionsledet.
I ett första skede godkänner Scania användningen av HVO-bränsle i Euro 5-klassade lastbilar och bussar, för alla slags driftstyper och applikationer. För Euro 6 genomförs först ett fältprov tillsammans med ett antal utvalda, större svenska kunder som exempelvis Renova, Kaj Inrikes och Götene Kyltransporter.
- Målet är att ha ett hundratal Euro 6-fordon i drift i början av hösten, det blir då en mix av såväl befintliga som nylevererade fordon, säger Johan Améen. Det finns ett starkt intresse bland ett antal stora kunder med ambitionen att reducera sina koldi¬oxidutsläpp att vara med och utvärdera detta i ett fullskaligt fältprov. Vi hoppas kunna se de första resultaten samtidigt som bränslet, om allt löper som planerat, får en officiell standard framåt årsskiftet.
Några större svenska åkerier som redan har tecknat sig för att medverka i fältprovet
är avfalls- och återvinningsföretaget Renova, Kaj Inrikes AB som bland annat kör för Ikea samt Götene Kyltransporter som med ett 80-tal bilar är en ledande aktör inom kyltransporter i Sverige.
- Vi har stora förhoppningar på HVO-bränslet, säger Kaj Johansson, vd i Kaj Inrikes. Vi driver en medveten satsning på såväl kommunikationsteknik som miljöinvesteringar och är övertygade om att en tätposition inom de områdena gynnar vårt företag och bidrar till en bättre miljö. För oss är det en självklarhet att vilja ut¬vecklas och ta till oss nya möjligheter.
Hur ska man då som ägare till en Scania med en Euro 5- eller Euro 6-motor veta om man kan tanka med HVO?
- Det finns inga stora hinder, men trots allt är det några saker man behöver tänka på, framhåller Johan Améen. Vår rekom¬mendation att alltid rådgöra med sin Scania-kontakt, det går exempelvis en gräns vid vissa chassinummer om fordonet har rätt typ av packning i bränslesystemet.
Den främsta utman¬ingen i dagsläget för många åkare är antagligen att komma över HVO-bränsle på marknaden. I det avseendet är det väsentligt enklare med ”vanlig” biodiesel (RME) och där erbjuder Scania Euro 6-motorer med effekter från 320 till 580 häst¬krafter. I praktiken kan nästan alla få en biodieselmotor som är skräddar¬¬sydd för just deras applikation och typ av drift. Biodiesel av RME-typ är fortfarande det enda alternativet som ger både koldioxidreduktion och sänkta kostnader vi användning
i dieselmotorer.
- HVO är ett intressant bränsle som har funnits i kulisserna ett antal år men som hämmas av att såväl produktionen som distributionen är begränsad, säger Johan Améen. Från Scania ser vi i nuläget HVO främst som ett komplement till våra gasmotorer och våra biodieselmotorer för RME. Vi har också informerat om att vi utvecklar Euro 6-motorer för ED95. Om transport¬köparna och fordonsindustrin ska kunna göra gemen-sam sak i kampen mot koldioxid, då måste alla blommor få blomma.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126