23948sdkhjf

Royal Vopak avyttrar svenska lager

Det kanadensiska energiinfrastrukturbolaget Inter Pipeline har köpt Royal Vopaks lagringsverksamhet i Göteborgs Hamn. Verksamheten köptes för 865 miljoner kronor.
Nu står det klart att det holländska lagringsbolaget Royal Vopak säljer sin verksamhet i Sverige och i Göteborgs Hamn till det kanadensiska energibolaget Inter Pipeline. Bolagets nya namn blir Inter Terminals Sweden. Verksamheten och de totalt 70 anställda togs över med omedelbar verkan.
— Det är enormt positivt för vår verksamhet, säger Mathias Jonasson, vd, Inter Terminals Sweden. Inter Terminals tror på den Skandinaviska marknaden och på Göteborgs geografiska läge som energihub för Skandinavien och Baltikum.
Verksamheten består av lagring och blandning av flytande olje- och energiprodukter, till exempel bensin, diesel, tjockolja och etanol. Drygt 900 000 kubikmeter flytande produkter kan lagras i 73 cisterner och fem underjordiska bergrum.
Göteborgs Hamn är Nordens största allmänna energihamn. Här hanteras runt 20 miljoner ton olja och andra energiprodukter varje år.
— Vi är glada och väldigt positiva till att ett så välrenommerat bolag som Inter Terminals tar över den största lagringsverksamheten i Energihamnen i Göteborg, säger Jill Söderwall, affärsområdesansvarig i Göteborgs Hamn.
Köpeskillingen uppgår till 865 miljoner kronor. Då ingår även Royal Vopaks lagringsverksamheter i Gävle, Södertälje och Malmö. Inter Terminals är nu det största lagringsbolaget för flytande energiprodukter i Skandinavien med en total lagringskapacitet på 1,3 miljoner kubikmeter. Energihamnen i Göteborg är Skandinaviens största allmänna energihamn. Här verkar flera olika raffinaderier och lagringsbolag. Varje år anlöper 2 500 tankfartyg och hälften av all råolja som tas in i Sverige kommer via Göteborgs Hamn. Totalt hanteras över 20 miljoner ton olja och andra energiprodukter.
Här finns också Sveriges största depåverksamhet som försörjer hela Västsverige med bland annat bensin och diesel. 50 procent av alla raffinerade produkter stannar i Sverige, medan den andra hälften går på export till världsmarknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078