Debatt: En hållbar verksamhet är lönsam
När folk i allmänhet tänker på hållbarhet, tänker de på trädkramare och klimatförändringar. Hållbarhet sätts i direkt motsats till affärsmässighet och lönsamhet. På UPS tycker vi tvärtom att de mycket väl kan gå hand i hand. Det framhåller Boris Dobberstein, vd i UPS Norden i den här debattartikeln.
Givet parametrar som ursprung, destination och paketets vikt går det att ge ett svar, men i verkligheten blir beräkningen betydligt mer komplex. UPS transporterar nämligen inte bara ett paket från punkt A till punkt B. Vi levererar dagligen närmare 17 miljoner paket till över 220 länder med hjälp av 400 000 anställda och över 100 000 fordon.
Framtidens handel kräver nya tankesätt
Vad som ytterligare komplicerar beräkningen är att vi inte bara kan se till hur det ser ut idag, vi behöver även titta på hur världen ser ut i en nära framtid. Enligt prognoser kommer den globala handeln årligen att öka med 6 procent fram till år 2030.
För transportföretag som UPS innebär detta att vi behöver växa för att möta behovet. Men för att kunna göra det hållbart behöver hela branschen tänka utanför ramarna vad gäller energieffektivitet för att kunna svara på den ursprungliga frågan. Att kunna leverera fler varor samtidigt som vi förbrukar mindre bränsle kräver att vi förnyar oss.
Matematisk algoritm del av miljöarbetet
Några exempel på hur vi förnyar oss är en matematisk algoritm som ligger till grund för mjukvaran Orion. Den analyserar dagens utdelningsrutter, platser som kräver särskilda leveranser, upphämtningstider och förbereder sedan optimerade ruttinstruktioner åt föraren. Orion är ett resultat av de runt 1 miljard dollar som UPS varje år lägger på att effektivisera verksamheten och i tekniska investeringar.
Vår globala flotta är en av de mest varierande i den privata transportbranschen. Vi kallar den för ett "rullande laboratorium" eftersom vi genom den lär oss hur väl alternativa bränslen och avancerade tekniska fordon uppfyller våra högt ställda krav. Idag har vi nio olika typer av alternativa bränslen, bland annat naturgas (LNG) och el.
Höga hållbarhetsmål bidrar till verksamhetens utveckling
Dessa exempel har bidragit till att vi för andra året i rad överträffat vårt mål om att 2016 uppnå en minskning av koldioxidintensiteten från transporter med 10 procent (med 2007 som basår). Som en följd av detta satte vi upp ett nytt mål: att uppnå en minskning med minst 20 procent fram till 2020 – det vill säga vi dubblade minskningen jämfört med tidigare mål.
För UPS handlar hållbarhet om effektivitet. Varje gång vi sparar tid, sparar vi pengar, sparar vi kilometer, sparar vi bränsle och kan minska koldioxidutsläppen. För en hållbar verksamhet behöver inte göra avkall på lönsamheten – tvärtom”.
Boris Dobberstein
vd i UPS Norden