23948sdkhjf

SCA Logistics utökar roro- och containertrafik

SCA Logistics kommer från hösten 2016 att börja anlöpa Kiel med sina roro-fartyg i ett nytt samarbete med Iggesund Paperboard och Seehafen Kiel. Kiel ersätter därmed Lübeck som distributionspunkt för Centraleuropa. Totalt kommer cirka en miljon ton per år att omsättas i den nya trafiken till och från Kiel.
Seehafen Kiel är i färd med att bygga ut sin befintliga magasinskapacitet i Ostuferhafen. Den nya skogsproduktterminalen kommer att ligga i direkt anslutning till kombi- och roroterminalen inom samma hamnområde. SCA kommer att avveckla sin terminal i Lübeck och flyttar verksamheten till Kiel.
- Seehafen Kiel har gjort ett stort och engagerat arbete för att utveckla det koncept som till slut vann den terminalutredning vi genomfört tillsammans med Iggesund för att hantera volymerna för Iggesund Paperboard och SCA Paper, säger Magnus Svensson, vd i SCA Logistics. Det är väldigt glädjande att vi kan fortsätta och utveckla och expandera det långa samarbete vi haft med Iggesund Paperboard sedan 1995. Tillsammans har Iggesund och SCA de volymer som behövs för att skapa kostnadseffektiva transportlösningar.
Efterfrågan på gods i containertransport ökar stadigt. Att nu även Kiel angörs av SCA:s rorofartyg innebär att rorotrafiken mellan Sundsvall, Umeå, London och Rotterdam reduceras från dagens två avgångar per vecka till en avgång per vecka. Servicenivån upprätthålls genom att en betydande volym flyttas från roro till container. För att möta denna utveckling kommer SCA Logistics befintliga containerlinje mellan Sundsvall, Umeå, Rotterdam och St Petersburg att byggas ut.
Containervolymerna i SCA Logistics terminaler i Sundsvall och Umeå beräknas växa med 80 till 90 procent och i Rotterdam med 50 procent. Samtidigt sker en motsvarande minskning av rorovloymer i dessa hamnar.
- Containeriseringen har under lång tid växt för globala transporter och den trenden fortsätter, säger Magnus Svensson. Det innebär att containersystemen nu även inom Europa börjar bli så storskaliga och utbyggda att container blir alltmer konkurrenskraftigt också för transporter inom Europa. Vi vill dra nytta av denna utveckling och ändrar därför vår transportmix.
Samtliga förändringar är beräknade att ske under tredje kvartalet 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068