23948sdkhjf

Lönsamhetsproblem för DSV:s snabbväxande Ica-transportör

Det snabbväxande Gasell-åkeriet HVF Transport – en av DSV Roads största inrikestransportörer i svensk Ica-trafik – redovisar en förlust (resultat efter finansnetto) för 2014 på -2,5 miljoner kronor, vilket är en försämring med närmare 2.6 miljoner jämfört med 2013. Åkeriet har lönsamhetsproblem och tvingades den 31 mars i år upprätta en så kallad kontrollbalansräkning.
HVF Transport – som 2014 utsågs till Gasell-företag - redovisar en omsättning för 2014 på 183,7 miljoner kronor, vilket är en ökning med 77,4 miljoner jämfört med 2013.
Soliditeten för HVF Transport uppgick 2014 till låga 7 procent.
Av bolagets omsättning på 183,7 miljoner kronor för 2014 utgör 4,9 miljoner kronor erhållna bidrag – varav 2,4 miljoner avser erhållna bidrag för personal.
Av bolagets bokslut framgår att HVF Transport redovisar negativt eget kapital. Med hänsyn till möjligheten att lösa upp obeskattade reserver bedömer styrelsen att ingen del av aktiekapitalet är förbrukat på balansdagen. Verksamheten visar under första delen av 2015 en högre kostnadsmassa än vad som budgeterats. Den är förorsakad av den mycket kraftiga expansion som framförallt skedde under 2014. Den icke önskvärda situationen har gett anledning att upprätta en kontrollbalansräkning per den 31 mars i år. Vid en extra bolagstämma under maj i år beslutades att fortsätta driften med beaktande av Aktiebolagslagens 25 kapitel – ett kapitel som belyser likvidation.
Av bokslutet framgår att bolagets största risk är kopplad till indexering av bolagets intäkter, som utgår från allmänna index. I vissa av avtalen sker indexeringen endast en gång per år vilket skapar ett gap mellan kostnads- och intäktsutvecklingen. Den är främst kopplad till drivmedelspriser.
HVF Transport har expanderat rejält den senaste tvåårsperioden. HVF är en av de största svenska åkerierna som utför inrikestransporter för DSV Road. Expansionen tog rejäl fart när DSV Road hösten 2014 – i stark konkurrens och med andra aktörer - vann den mycket stora upphandlingen av Icas transporter i södra Sverige där en stor del av transporterna utgår från Icas distributionscenter i Helsingborg och Kungälv.
Sedan tidigare utför HVF Transport omfattande transporter via DSV för Ica i Stockholm-Mälardalen och efter att DSV kammade hem Ica-upphandlingen i södra Sverige så utsåg DSV Road HVF Transport till transportör för en stor del av dessa flöden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078