23948sdkhjf

Debatt: Kalla vindar i Västerås

”Från Västerås och HVF Transport når oss en bulletin. Konstateras kan att det bygge som företagsledningen ägnat sin kraft åt, att bli landets största kylbilsåkeri börjar rämna i fogarna”. Det skriver Lars Johansson från Mölndal i det här debattinlägget på Transportnet.se.
”Så här på försommaren brukar ju boksluten för de flesta företag finnas tillgängliga för studium.
Även från Västerås och HVF Transport når oss en bulletin. Konstateras kan att det bygge som företagsledningen ägnat sin kraft åt, att bli landets största kylbilsåkeri, börjar rämna i fogarna.
Sedan DSV Road hösten 2014 vann upphandlingen av ICA:s transporter i södra Sverige, Kungälv och Helsingborg har HVF, som varande husåkare, kraftigt expanderat sin verksamhet. Omsättningsökningen från 2013 till 2014 är över 70 miljoner, till 177 miljoner kronor för 2014. Dessvärre har resultatet och flera viktiga nyckeltal gått andra vägen. Från ett resultat 2013 på KSEK 801 och en soliditet på, allt för låga, 7 procent har 2014 inneburit en förlust, efter finansiella poster, men före bokslutsdispositioner, om KSEK 3223 och en soliditet på 0,5 procent.
En förändring på cirka 4 miljoner. I förvaltningsberättelsen uppges uppstartkostnaderna i Kungälv och Helsingborg vara orsaken till förändringen. Då skall man komma ihåg att denna trafik startade i oktober 2013 och således inte haft någon påverkan mer än under sista kvartalet. Dessutom har man bokat cirka en miljon för dessa kostnader.
Som alltid är noterna det intressanta i en årsredovisning, sålunda kan vi se att företaget erhållit bidrag på cirka 3,6 miljoner av skattepengar, redovisat i form av erhållna bidrag och erhållna bidrag personal. Utan dessa subventioner hade säkerligen sagan varit all vid det här laget.
Det verkligt bekymmersamma är emellertid att det egna kapitalet är mer än förbrukat, man redovisar ett negativt eget kapital på KSEK 2183. Detta bedömer inte VD som något problem då det finns ackumulerade överavskrivningar som går att lösa upp. I nästa mening meddelar han dock att, eftersom den negativa spiralen fortsatt under 2015 har en kontrollbalansräkning upprättats per 31 mars 2015.
Detta gör att revisorn i sin berättelse uttrycker att ¨det finns en väsentlig osäkerhets faktor som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta sin verksamhet.¨
Låt oss inte hoppas att det går så illa utan att det finns möjlighet att reda upp situationen inom de 8 månader som Aktiebolags lagen stipulerar, annars återstår likvidation. Emellertid det blir en tuff resa, en så kraftig expansion som HVF gjort kräver ett betydligt större eget kapital än SEK 100 000. Jag önskar VD och hans medarbetare lycka till på den resan.
Varför går det då ofta så här för de så kallade Gasellföretagen, jodå, HVF blev gasellföretag 2014. Grunden är ofta att företagen är grovt underkapitaliserade och stirrar sig blinda på omsättningsökningen. I det aktuella fallet är det än farligare då man inte har någon egen kund, ICA, utan har hela sitt uppdrag via en förmedlare, DSV. Därigenom är möjligheterna ytterst små att påverka företagets utvecklig.
Genom det avtal som DSV träffade med ICA sjönk ICA:s transportkostnad märkbart. Detta både genom den rena prissättningen men också genom en förändring av grunderna för beräkningen av ersättningen. Den sänkningen tog bort hela den möjlighet som tidigare fanns att, i åkerierna, bygga en lönsam verksamhet. Speciellt kännbart för en transportör som har största delen för en enda uppdragsgivare.
Sammanfattningsvis - med revisorns varningsord ringande i öronen - kan vi konstatera att det blåser kalla vindar i Västerås. Nattsömnen för ledande befattningshavare hos såväl kund som förmedlare torde vara något störd. För, är det så, att det inte går att bygga en verksamhet som motsvarar kundens krav på storskalighet, med ett visst mått av lönsamhet, kanske felet ligger i just konstruktionen av upplägget och inte helt hos åkeriet.
Detta är inte det första exemplet på snabbväxande åkeriföretag som inom några år tvingas möta sitt Waterloo, Kurt Jonsson, J Trans, SR Transport, TT trans, ja listan kan göras lång, allt för lång. Kanske är det dags att varuägare och förmedlare tar bort skygglapparna och börjar inse att lönsamhet är ett krav, även för leverantörerna, för att säkra en seriös och stabil utvecklig i vårt land. Annars kan det bli tufft att få ut julskinkorna i butikerna”.

Lars Johansson uti Mölndal
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079