23948sdkhjf

Grönt ljus för naturgastankning i Göteborgs Hamn

Fler och fler fartyg världen över drivs på flytande naturgas, LNG. Nu är det möjligt för dessa fartyg att fylla tanken med det renare bränslet i Göteborgs Hamn. Ett nytt regelverk för LNG-bunkring har tagits fram av Göteborgs Hamn AB i samarbete med Rotterdams Hamn.
Ett helt nytt regelverk för bunkring av LNG-fartyg har utarbetats av Göteborgs Hamn AB och Rotterdams Hamn i samråd med Transportstyrelsen. Regelverket gör det möjligt för lastfartyg att bunkra LNG i en godshamn och är de första generella föreskrifterna i Sverige.
– Vi tror på flytande naturgas som framtidens fartygsbränsle, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i Energihamnen, Göteborgs Hamn AB. Det nya regelverket är en viktig pusselbit för att få fart på utvecklingen i vår region.
Miljövinsterna med att använda LNG inom sjöfarten är stora. Svavel- och partikelutsläppen minskar till nära noll, kväveutsläppen med 85-90 procent och koldioxidutsläppen med 25 procent. Regelverket omfattar både bunkring från land med lastbil samt från bunkerbåt, så kallad ship-to-shipbunkring. Krav på säkerhetszoner, väder, bunkerfartyg, mottagande fartyg, terminaler med mera ingår i de nya driftsföreskrifterna.
– Särskilt roligt är att många hamnar, både i Sverige och i andra länder, har visat stort intresse och arbetar nu fram egna föreskrifter med våra som förlaga, säger Dan-Erik Andersson. Även myndigheter som US Coastguard har kontaktat oss och vill utbyta erfarenheter.
Redan under nästa år kommer Göteborgs Hamn att besökas regelbundet av LNG-drivna fartyg. Tankrederierna Terntank, Furetank och Thun Tankers har då sjösatt sina nybyggen – samtliga förberedda för LNG-drift.
– Vi räknar med anlöp av LNG-fartyg en till två gånger i veckan nästa år och många kommer passa på att bunkra i Göteborg, säger Dan-Erik Andersson.
Naturgasen kommer än så länge från terminaler utanför Göteborg, men på sikt kommer det finnas en importterminal för LNG även i Göteborgs Hamn.
Vid årsskiftet infördes en ny hamntaxa i Göteborgs Hamn som innebär att LNG-fartyg totalt får 30 procents rabatt vid ett anlöp. Under ett år innebär det betydande belopp för fartyg som anlöper Göteborgs Hamn regelbundet.
– Vår kraftigt rabatterade hamntaxa, tillsammans med det nya regelverket, ger goda incitament för våra rederikunder att växla över från olja till flytande naturgas, säger Dan-Erik Andersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062