EU-stöd till Helsingfors hamn och Tallink
Helsingfors hamn har tillsammans med Tallinn hamn och AS Tallink Grupp erhållit 29,3 miljoner euro i EU-stöd inom ramen för ”2014 CEF Transport Multi-Annual Calls for proposals” för att finansiera satsningar på infrastruktur.
Programmet Connecting Europe Facility (CEF) är en utveckling av TEN-T, det första TWIN-PORT projektet. Det uppföljande projektet kallades för TWIN-PORT II. Utvecklingen av sjöfartsleden mellan Helsingfors och Tallinn, som en del av TEN-T North Sea-Baltic leden, är viktig eftersom den förbinder de norra delarna av Europa med de södra TEN-T lederna.
Helsingfors-Tallinn är en av de mest trafikerade sjöfartslederna i världen – på leden färdas 8 miljoner passagerare, samt lastbilar och släpvagnar med över 3 miljoner ton gods, varje år. Projektet är därför avgörande för att säkerställa en smidig trafik mellan Helsingfors och Tallinn, både för passagerare och gods.
I det här skedet har stödet för att utveckla länken mellan Helsingfors-Tallinn under perioden 2015-2018 fördelats enligt följande:
• Helsingfors hamn får 19,2 euro för att utveckla trafik och hamnanläggningar relaterade till trafiken mellan Helsingfors och Tallinn. Detta omfattar en ny terminal med snabbare flöden, rampkonstruktioner för fartyg, grindar och gatuanslutningar. Den totala investeringen i Helsingfors hamn är 64 miljoner euro.
• Tallinn hamn kommer att få 5,3 miljoner euro för olika utvecklingsområden i Gamla Stans hamn; avloppssystem i hamnen för att samla avloppsvatten från fartyg, förlängning av terminal D, rekonstruktion av åtkomst till terminal A och förbindelse mellan terminal A och D. Den totala investeringen i Tallinn hamn uppgår till 17,6 miljoner euro.
• AS Tallink Grupp får 4,8 miljoner euro i stöd från EU för att utveckla det nya miljövänliga LNG-fartyget som kommer att trafikera Helsingfors-Tallinn linjen med beräknad start 2017. Fartyget kommer att kosta 230 miljoner euro och investeringarna för TWIN-PORT II är 16 miljoner euro.
TWIN-PORT II projektet kommer att leda till maximal effektivitet för denna korta sträcka genom att optimera hamnverksamhet och infrastruktur samtidigt som det effektiviserar dörr-till-dörr strategin, minimerar kostnader och transittid samt ökar samarbetet och tillförlitligheten av transporttjänsten mellan Tallinn och Helsingfors.