Cool Carriers och Helsingborgs Hamn i nytt samarbete
Rederiet Cool Carriers väljer att samarbeta med Helsingborgs Hamn och startar en direkttrafik som öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Varje vecka sedan den 9 juli kommer hamnen att ta emot containrar från Ecuador och Dominikanska republiken. Lasten består till största delen av organiskt odlade bananer.
– Framtidens transportlösningar kräver nytänkande och kreativitet där båda parter anpassar sig och tillsammans utvecklar lösningar, säger Michael Bergman, Line Manager på Cool Carriers. Det gäller att se möjligheter och hitta nya sätt och alternativa vägar för trafiken på en marknad som kan svänga fort. Vi har arbetat målinriktat för att skapa den nya slingan och att hoppa över en mellanlagring skapar ett attraktivt erbjudande för fruktimportörerna.
Det finns även en miljöaspekt i trafiken då en del av volymerna som kommer med direktanlöpet tidigare har lastats om i Rotterdam och därifrån gått vidare med lastbil till Helsingborg. Fartygen kommer att komma in på torsdagar och efter anlöp i Helsingborg fortsätta vidare till St. Petersburg. När servicen är fullt utbyggd handlar det om en omsättning på ca 100 containrar i veckan eller cirka 5 200 enheter per år via Helsingborgs Hamn.
– Resultatet vi får efter nära samarbete med Cool Carriers är något helt nytt. Helsingborgs Hamn får ett nytt veckoanlöp och det är det första gången vi får direkttrafik från Ecuador och Dominikanska, vilket känns extra roligt och det ska bli spännande att se utvecklingen, säger Nicklas Romell, försäljningschef i Helsingborgs Hamn.
Den nya slingan befäster Helsingborgs Hamns position som Nordens största hamn för frukt och grönt. Förutom bananer importeras även citrusfrukter, äpplen, päron samt grönsaker som lök, majs, morötter och potatis via Helsingborg. Med andra ord, det mesta inom frukt och grönt.
Cool Carriers är ett svenskt rederi (med rötter i Salénrederierna som bildades redan 1915) och numera dotterbolag till Ryska Baltic Reefers.