Mer rullande gods hos CMP
CMP har tecknat ett avtal med den kinesiska BYD, en av de världsledande tillverkarna av eldrivna fordon. Avtalet öppnar för ett brett samarbete i framtiden. I höst levererar BYD de första eldrivna bussarna till kunder i Sverige. Dessa bussar kommer att lossas hos CMP i Malmö.
– Vi är oerhört glada över avtalet med BYD, som speglar den medvetna strategi CMP har på det som brukar kallas rullande gods, det vill säga bilar samt tyngre fordon som bussar och lastbilar, säger Johan Röstin, CEO i CMP. För oss är det dessutom positivt att BYD har en grön profil och en rad produkter som bygger på en avancerad miljöteknik.
Isbrand Ho, vd i BYD Europé, framhåller att BYD är den klart största leverantören av eldrivna bussar och taxifordon som kommer att revolutionera kollektivtrafiken i världens största och mest förorenade städer.
- En skillnad jämfört med alla konkurrenter på fordonsmarknaden är att vår kärnaffär är batteriteknologi, säger han. Det gör att vi vet hur man tillverkar pålitliga, säkra och miljöanpassade fordon.
BYD lanserade den första helt eldrivna bussen 2010. Företaget har sedan dess sålt 3 500 fordon. Ytterligare 4 000 bussar är beställda och väntar på att levereras till kunder över hela världen. BYD:s erfarenhet baseras på hundratals miljoner passagerarkilometer och den egna teknologin har visat sig framgångsrik, oavsett klimattyp och geografisk marknad.
– CMP är specialiserat på logistik och företagets anläggningar och geografiska läge gör dem väl lämpande för hantering av våra bussar, säger Isbrand Ho. Hos CMP finns dessutom möjlighet att etablera så kallad Pre-Delivery-Inspection och andra servicetjänster som är viktiga i vår verksamhet.
Under hösten levererar BYD de första eldrivna bussarna till den svenska marknaden. Det handlar om sju bussar till lokaltrafiken i Eskilstuna och Ängelholm.
– Vi kan konstatera att den svenska marknaden rör sig i riktning mot eldrivna bussar och att medvetenheten om denna typ av fordon redan är stor, säger Isbrand Ho.
Bussarna från BYD levereras under november och december. De lossas då vid CMP:s fordonsterminal i Malmö.