Politiska åtgärder minskade svaveldirektivets kostnader
Oljepriset och den finska regeringens åtgärder minskade kostnaderna för svaveldirektivet för rederier och varuägare i Finland. Kostnaderna för svaveldirektivet har därmed inte blivit lika höga som befarades.
De absoluta bränslekostnaderna i Östersjö- och Nordsjötrafiken har enligt utredningen inte höjts väsentligt under den tid som utredningen täcker.
Den relativa skillnaden mellan priset på tungt fartygsbränsle och lätt fartygsbränsle har dock kvarstått oförändrad under granskningsperioden. Detta inverkar på den finska industrins konkurrenskraft jämfört med de länder vars ”svaveltillägg” är mindre.
Utgående från bränslepriserna vid utredningstidpunkten var de relativa årliga merkostnaderna som medfördes för näringslivet uppskattningsvis motsvarande cirka 2,9 miljarder kronor (300 miljoner euro), varav skogsindustrins andel är motsvarande cirka 640 - 900 miljoner kronor (65 - 90 miljoner euro). Fartygen har i allmänhet övergått till att använda bränsle med låg svavelhalt. Transportkostnaderna sänks dock betydligt av att många fartyg med stor transportkapacitet har försetts eller kommer att förses med svavelrenare.
Den största enskilda orsaken till att kostnaderna inte höjts lika mycket som befarades var prisraset på diesel, vilket har lindrat kostnadstrycket betydligt. Priset på marindiesel låg våren 2015 på samma nivå som priset på tung diesel år 2014.
- Situationen förändras hela tiden och påverkas av många variabler, säger den finske näringsministern Jan Vapaavuori och den finska trafikministern Paula Risikko i en gemensam kommentar. Man bör komma ihåg att svaveldirektivets faktiska konsekvenser kommer att synas först senare, då man får en klarare bild av hur svavelregleringen inverkar på bland annat företagens och rederiernas långvariga fraktavtal.
Den finska regeringens åtgärder har bidragit avsevärt till att kostnaderna inte ökade så mycket som befarades.
- Stora satsningar har gjorts, säger trafikminister Paula Risikko. Till dessa hör bland andra halveringen av farledsavgifterna och slopandet av banavgiften åren 2015 - 2017, stödet till investeringar i miljövänliga fartyg, investeringsprogrammet för LNG-terminaler samt ett flertal ändringar i lagstiftningen.
Den finske näringsministern Jan Vapaavuori framhåller att det är positivt att svaveldirektivet har åstadkommit nytt utvecklingsarbete och ny affärsverksamhet som företagen på ett berömvärt sätt har anammat.
- Det råder en global efterfrågan på nya innovationer inom miljöteknik och Finland har här en viktig roll, säger han.
Utredningen har sammanställts av forskningssakkunniga Jenny Katila och enhetschef Sari Repa vid Åbo universitets Brahea-center. Utredningen genomfördes i form av webbenkät och kompletterande intervjuer.