Viltolyckor orsakar miljardkostnader för järnvägen
Viltolyckorna längs landets järnvägar innebär kostnader för Trafikverket på uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor per år på grund av trafikstörningar, förseningar, ersättningar och omfattande reparationskostnader. Dessutom är underhållet av viltstängslet i renskötselområdena rejält eftersatt.
- Uppenbarligen så är det billigare för Trafikverket att betala ut ersättningen än att satsa på att rusta upp så att inget djur blir påkört, säger Niila Inga, ordförande i Laevas sameby till Sveriges Radio Ekot.
Samebyn Laevas har drabbats hårt av tågpåkörningar. Tidigare under sommaren förlorade samebyn 54 renar vid en enda påkörning.
Sammanlagt under 2000-talet har minst 15 000 renar tågdödats i hela renskötselområdet.
Av en rapport från Trafikverket framgår att det finns långa järnvägssträckor där stängslet är i mycket dåligt skick, så dåligt att det kan vara till mer skada än nytta.
Rikard Granström, projektledare vid Trafikverket med ansvar för underhållet av stängselanläggningen för södra Malmbanan mellan Luleå och Kiruna, säger till Sveriges Radio Ekot att det nu finns öronmärkta pengar för stängselunderhåll men att det tar lång tid att hämta upp det eftersatta stängselunderhållet.
– I bra skick i dagsläget kanske vi har någonstans mellan 15 och 20 procent, säger han till Sveriges Radio Ekot. Och resterande är i betydligt sämre skick. Jag tänker mig att någonstans mellan 5 och 6 år är vi i fas förutsatt att vi får fortsatt tilldelade medel för att komma till rätta med situationen.
Tågpåkörningarna innebär kännbara förluster för rennäringen. Men sett ur ett trafikantperspektiv är det de nära 1 000 älgpåkörningar som sker årligen som orsakar störst problem med trafikstörningar, följdförseningar och omfattande reparationskostnader.