23948sdkhjf

Byggstart för Tallinks LNG-drivna fartyg

AS Tallink Grupp och varvet Meyer Turku meddelar att produktionen av Tallinks nya generationens LNG-drivna höghastighetsfartyg för Tallinn-Helsingfors inleddes med en stål-ceremoni på Åbo varv den 4 augusti 2015.
Janek Stalmeister, vd i AS Tallink Grupp, säger att det nya höghastighetsfartyget kommer att bana väg för nästa epok i snabbtrafiken mellan Tallinn och Helsingfors.
- Miljöprestandan och de många innovativa lösningarna inom teknik och service kommer att bli ett riktmärke för marknaden och även för vår shuttleservice i allmänhet, säger han.
Jan Meyer, vd i Meyer Turku Oy, framhåller att varvet i Åbo med Tallinks nya höghastighetsfartyg tar nästa steg i den tekniska utvecklingen av LNG-fartyg – där alla fartyg är anpassade till de särskilda behov som varvets kunder har.
- Beställningen kommer att öka Åbovarvets produktionsvolym år 2016 med 30 procent i jämförelse med 2015 års nivå, säger han.
Det nya fartyget kommer att bli cirka 212 meter långt med en bruttodräktighet på 49 000 ton. Fartyget ska trafikera linjen Helsingfors - Tallinn och kommer att ha kapacitet för att transportera 2 800 passagerare. Höghastighetsfartyget beräknas kosta cirka 230 miljoner euro och byggs vid varvet Meyer Turku med planerad leverans i början av 2017. Omkring 300 personer kommer att sysselsättas ombord på det nya fartyget. Det miljövänliga fartyget använder LNG som drivmedel och hon kommer att följa de nya och mer strikta utsläppsbestämmelser som uppförts för ECA-området, Östersjön inräknat. Fartyget, med en bruttodräktighet på 49 000 ton och marschfart på 27 knop, kommer att medföra att energieffektiviteten förbättras märkbart jämfört med Tallinks nuvarande shuttleservice. Den innovativa skrovformen minimerar strömningsmotståndet och säkerställer att fartyget fungerar väl vid isförhållanden. Snabba och effektiva turnaround-anlöp har tagits i beaktning vid utformningen av den nya generationens höghastighetsfartyg.
Tallink finansierar byggandet av det nya fartyget med ett långfristigt lån på 184 miljoner euro från Nordea Bank, garanterat av Finlands officiella exportgarantinstitut (ECA) "Finnvera".
Konstruktionsfasen för fartyget, med det ursprungliga projektnamnet NB1391, varade i sex månader. När de digitala 3D-modellerna för fartyget nu är klara, inleds produktionen med att skära stål för att bygga de block som skrovet byggas av. Kölsträckningen är planerad till slutet av 2015 och leveransen i början av 2017. Fartyget planeras trafikera rutten Tallinn-Helsingfors under varumärket Tallink Shuttle.
Tallink trafikerar i nuläget rutten Tallinn-Helsingfors med två höghastighetsfartyg; Star och Superstar samt kryssningsfartyget Baltic Queen, med sammanlagt 14 avgångar per dag. Under 2014 transporterade företaget 4,5 miljoner passagerare mellan Estland och Finland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065