Yilport laddar inför Stockholm Nord
Yilport Holding förbereder nu sig inför Kombiterminal Stockholm Nord i Rosersberg norr om Stockholm. Den nya, moderna anläggningen, som ska drivas i privat regi, kommer att betjäna en mängd logistikkunder i Skandinavien, och anläggningen kommer inom en snar framtid att vara en betydelsefull järnvägsknutpunkt för hela regionen och Mälardalen.
Yilport planerar att öppna terminalen samt etablera en ny järnvägsförbindelse mellan Yilports anläggning i Stockholm Nord och Gävle Containerterminal. Järnvägen kommer att vara helt integrerad med Gävle Containerterminal, vilket gör att godstransporterna går både snabbare och blir enklare att planera. Med denna lösning ökar effektiviteten samtidigt som de övergripande kostnaderna minskar för rederierna och industrin. Vatten- och järnvägslösningen är en miljömässig och ekonomisk förbättring jämfört med den nuvarande logistiska situationen i regionen.
- För fartyg som anlöper Stockholms hamn kan vi se att det uppstår betydande trafikstockningar och onödiga kostnader när Kombiterminal Stockholm Nord och järnvägsknutpunkten öppnas, säger Sean Pierce. Fartygen kan då gå in till Gävle Containerterminal för att lossa sin last, som sedan sömlöst och kostnadseffektivt transporteras till Stockholm Nord via vår järnväg. Lasten kan till och med levereras direkt till kunden.
Yilports Rikskombiterminal Stockholm Nord är utformad för att ha en årlig containerhanteringskapacitet på 150 000 TEU med två RMG-kranar och ett flertal reachstacker.
Yilport Holding har en långsiktig koncession med Gävle Containerterminal, som är den tredje största containerterminalen i Sverige med en årlig kapacitet på 300 000 TEU. Gävle Containerterminal har ett strategiskt läge på östkusten, ungefär 17 mil norr om Stockholm. Yilport har slutfört sina undersökningar inför expansionen av Gävle Containerterminal och har färdigställt sina tillväxtplaner.
Den totala kapaciteten för att hantera containrar på Gävle Containerterminal kommer att bli 500 000 TEU och ska färdigställas i två faser. Den första fasen ska stå klar 2016 i och med lanseringen av Kombiterminal Stockholm Nord, som tillsammans med förbättringarna av Gävle Containerterminal ska öka kapaciteten för att hantera containrar från 300 000 TEU till 400 000 TEU.
Fas två består av en större investering bestående av fler kranar, mer utrustning, markarbeten samt nya CFS-verksamheter som ska öka den årliga kapaciteten till 500 000 TEU till år 2018.
Yilport fortsätter att öka sitt nätverk i Skandinavien. Den privata terminalen vid Stockholm Nord kommer erbjuda god service till sina kunder, samtidigt som fokus ligger på att öka volymerna vid Yilports anläggningar i Gävle och Oslo. Yilports mål är att använda sitt globala nätverk, sin expertkompetens och erfarenhet i den dagliga driften av Gävle Containerterminal. Yilport strävar även efter att säkerställa ett långsiktigt åtagande som fokuserar på effektivitet, tillväxt och kundservice.
- Vi är här för att konkurrera med regionala hamnar och terminaler, men containervolymerna i Gävle och inlandet är tyvärr inte tillräckligt stora för att till fullo utnyttja anläggningens nuvarande och framtida kapacitet, säger Sean Pierce. Kombiterminalen Stockholm Nord kommer bidra till att förändra detta och kommer att erbjuda exklusiv service för containertrafiken till och från Yilports anläggning i Gävle. Om ett fartyg anlöper Gävle Containerterminal, är vår ambition att samma dag lasta containrarna på vår privata järnväg och frakta dem till Stockholm, eller till andra slutdestinationer.