23948sdkhjf

Strejker belastar DHL med miljardbelopp

Deutsche Post/DHL drabbades tidigare i år av omfattande strejker vilket belastar koncernens resultat med cirka en miljard kronor. Koncernen redovisar dessutom otillfredsställande lönsamhet i verksamheterna Freight och Global Forwarding. Av det skälet omstrukturerar koncernen dessa verksamheter och inleder ytterligare kostnadsbesparingsprogram.
Det framgår av kvartalsrapporten för andra kvartalet som Deutsche Post/DHL nu har presenterat.
De strejker som under året drabbat Deutsche Post/DHL:s verksamhet på den tyska hemmamarknaden belastar den tyska post- och logistikkoncernens resultat för 2015 med mer en miljard kronor.
Till följd av kostnaderna för strejkerna tidigare i år sänker Deutsche Post/DHL sin vinstprognos för 2015. Under andra kvartalet 2015 minskade nettovinsten med 29,3 procent till motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor (326 miljoner euro), detta trots att omsättningen ökade med 7,3 procent till motsvarande cirka 147 miljarder kronor (14,7 miljarder euro).
Bolaget framhåller att den minskade vinsten ska ses i mot bakgrund av den negativa inverkan strejken som drabbade tyska postens division för post, e-handel och paket (PeP).
Arbetsmarknadskonflikten handlade om vilken status bolagets paketleverantörer ska ha på den tyska hemmamarknaden. Tyska posten enades den 5 juli med det tyska fackförbundet ver.di om en lösning på konflikten.
I sin kvartalsrapport för andra kvartalet fastslår Deutsche Post/DHL att uppgörelsen är en hållbar löneuppgörelse som lägger grunden för en långsiktig tillväxt på den tyska marknaden för paketbefordran.
I kvartalsrapporten beräknar den tyska post- och logistikkoncernen kostnaderna för arbetsmarknadskonflikten i Tyskland till motsvarande cirka 1 miljard kronor (100 miljoner euro).
Deutsche Post/DHL:s division för post, e-handel och paket (PeP)
redovisar en omsättning för andra kvartalet på motsvarande cirka 37 miljarder kronor (3,7 miljarder euro), vilket är en ökning med 1,9 procent jämfört med motsvarande period 2014.
Omsättningen för e-handel och paketbefordran ökade med 12,2 procent till motsvarande cirka 15 miljarder kronor(1,5 miljarder euro). Omsättningsökningen genereras inom e-handel (26,3 procents ökning), paketbefordran i Tyskland (9,3 procents ökning) och paketbefordran i Europa (8,6 procents ökning).
Koncernledningen konstaterar att denna positiva utveckling bekräftar att Deutsche Post/DHL fortsätter att dra vinning av sin starka marknadsposition inom det dynamiskt växande e-handelssegmentet. Tack vare investeringar i infrastruktur och nya innovativa erbjudanden stärker koncernen sin position.
Deutsche Posts postverksamhet minskade sin omsättning andra kvartalet 2015 med 3,8 procent till motsvarande cirka 23 miljarder kronor (2,3 miljarder euro) jämfört med motsvarande period förra året.
Deutsche Post/DHL framhåller att utvecklingen inom postverksamheten speglar ytterligare volymminskningar inom brevkommunikation, en trend som förstärkts av strejker de senaste månaderna.
Deutsche Post/DHL:s Express-division fortsatte att redovisa god omsättnings- och resultatutveckling med en vinstmarginal för andra kvartalet 2015 på 10,9 procent.
Deutsche Post/DHL:s division för Supply Chain, redovisade tack vare positiva engångseffekter, en resultatökning med 9,2 procent till motsvarande cirka 1,2 miljarder kronor (119 miljoner euro).
I Sverige är Deutsche Post/DHL-koncernen som bekant mycket stark inom spedition och godstransporter inom divisionerna Global Forwarding och Freight. Ur ett koncernövergripande perspektiv redovisar Deutsche Post/DHL otillfredsställande resultatutveckling inom dessa verksamheter. Av det skälet kommer ledningen i Deutsche Post/DHL att vidta omfattande åtgärder som ska omstrukturera verksamheten och leda till lägre kostnader.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062