Skiftande punktlighet på spåren
Punktligheten för juli blev 90,0 procent för persontågen och 82,6 procent för godstågen. Punktligheten i juli jämfört med juni försämrades med 0,3 procentenheter för persontågen men förbättrades med 7,3 procentenheter för godstågen. Det framgår av Trafikverkets rapportering.
Punktligheten under juli har varierat. Första halvan av månaden var punktligheten relativt låg, 87,1 procent för persontågen och 77,7 procent för godstågen, och andra halvan av månaden var punktligheten ovanligt hög, 92,7 procent för persontågen och 87,8 procent för godstågen. Detta kan förklaras med att det var en större mängd banarbeten som störde tågtrafiken under första halvan av månaden.
Punktligheten för godstågen har under månaden varit hög, månadsresultatet 82,6 procent är det bästa sedan augusti 2013. Detta kan delvis förklaras med att det går färre godståg i juli jämfört med andra månader vilket i sin tur leder till färre tåganhopningar och minskad tågträngsel, och därmed färre förseningar vid terminaler och godsbangårdar.
Under juli har en del banarbeten med hastighetsnedsättningar och enkelspårsdrifter som följd påverkat tågens punktlighet. Här nämner Trafikverket följande banarbeten:
• Spårbyten mellan Alingsås och Göteborg hela juli.
• Banarbeten med spårbyte och byggnation av nya driftplatser på sträckan Hudiksvall – Sundsvall hela juli.
• Gamla Årstabron vid Stockholms C avstängd för reparationsarbeten hela juli.
• Banarbeten vid Karlberg 1-6 juli, Karlberg – Sundbyberg 6-10 juli och Karlberg – Solna 10-15 juli.
• Banarbeten med hastighetsnedsättningar som följd på Hallsbergs personbangård 1-14 juli.