Storaffär inom lyft och materialhantering
Konecranes och Terex går samman och bildar ett globalt verksamt bolag som erbjuder lösningar inom lyft- och materialhantering.
Det sammanslagna bolaget är planerat att noteras på Nasdaq Helsingfors och New York Stock Exchange. Transaktionen förväntas öka aktieägarvärdet i båda bolagen under första helåret efter slutförandet.
Sammanslagningen kommer att sammanföra kompletterande marknadsledare inom lyftkranar, materialhantering samt underhållslösningar av utrustning. Konecranes Terex kommer att inneha en portfölj av ledande globala varumärken inom industrikranar, hamnlösningar, höj- och sänkbara arbetsplattformar, materialhantering samt lyftkranskategorier. Det sammanslagna bolaget kommer att kunna erbjuda mångsidiga lösningar till kunder världen över baserade på en väl kompletterande produktportfölj.
- Sammanslagningen av Konecranes och Terex är ett utmärkande steg i båda bolagens historia, säger Konecranes styrelseordförande Stig Gustavson. Med fokus på lyft- och materialhantering kommer Konecranes Terex att vara i en utmärkt position för att leverera ökad omsättningstillväxt och marginaler genom flera strategiska fördelar, inklusive betydande möjligheter till korsvis försäljning. Det finns en likartad kultur i de båda organisationerna, där båda bolagen har en lång historia av att skapa konkurrenskraftiga och innovativa lösningar. Tillsammans kommer vi ha möjligheten att utöka det som Konecranes och Terex har byggt upp och bli ännu starkare i framtiden.
Ron DeFeo, vd i Terex, framhåller sammanslagningen förenar två framstående affärsverksamheter vars synergier ger möjlighet till värdeskapande, som man själva kan påverka, och som kommer både Terex och Konecranes aktieägare till godo.
- Vi har stor respekt för Konecranes och ser fram emot att förena våra krafter med dem för att bygga ett starkare och mer diversifierat bolag som kommer att befinnas i en utmärkt position för framgång i en dynamisk och mycket konkurrensutsatt global industri, säger han.
Parternas målsättning på medellång sikt är att Konecranes Terex ska leverera betydande ökad lönsamhet baserat på en förväntad tillväxt på marknaden, redan implementerade interna lönsamhetsinitiativ och synergier från sammanslagningen.
Det sammanslagna bolaget förväntas uppnå åtminstone motsvarande cirka 1,1 miljarder kronor (110 miljoner euro) i årliga kostnadssynergier före skatt genom besparingar i upphandlingsförfaranden och driftsoptimering så väl som genom försäljnings-, allmän och administrativ effektivitet. Vidare förväntar sig Konecranes Terex att realisera en förbättrad inkomst efter skatt från finansiering, likvidhantering och strukturoptimeringar på minst motsvarande cirka 320 miljoner kronor (32 miljoner euro) årligen.
Det är planerat att det sammanslagna bolaget vid tidpunkten för slutförandet av transaktionen ska ha en styrelse bestående av totalt nio ledamöter, varav fem ledamöter kommer att nomineras av Terex och fyra ledamöter kommer att nomineras av Konecranes. Konecranes nuvarande styrelseordförande kommer att utses till styrelseordförande för Konecranes Terex och Terex vd kommer att utses till vd för Konecranes Terex. För det fall Terex skulle besluta att tillsätta en ny vd före slutförandet av transaktionen har parterna kommit överens om att detta ska genomföras i nära samarbete mellan Konecranes respektive Terex styrelse.
Det sammanslagna bolaget kommer fortsättningsvis att ha huvudkontor i Hyvinge, Finland såväl som i Westport, Connecticut, USA. Efter slutförandet av transaktionen förväntas det sammanslagna bolaget ha uppskattningsvis 32 000 medarbetare världen över.
Transaktionen är förbehållen godkännande från både Terex och Konecranes aktieägare, godkännande från myndigheter samt andra villkor för slutförandet. Konecranes och Terex förväntas kalla sina respektive aktieägare till bolagsstämma i syfte att godkänna transaktionen i början av 2016. Slutförandet av transaktionen förväntas ske under första halvåret 2016.
Fusionen mellan Konecranes och Terex är den andra stora strukturaffären inom den globala materialhanteringsbranschen på kort tid. I början av augusti rapporterade Transport & Logistik Idag/Transportnet om att Mitsubishi blir ny storägare i UniCarriers.