23948sdkhjf

Green Cargo på plus tack vare effektiviseringar

Ett viktigt steg i Green Cargos effektiviseringsprogram togs under första halvåret 2015. Green Cargos tåg går nu med 10 procentenheter högre tågfyllnad och vår produktion arbetar med drygt 100 lok färre, men med samma kapacitet som tidigare. Kostnadssänkningarna har varit betydande under första halvåret och Green Cargo nådde ett positivt resultat för kvartal två. Volymnedgången för främst svensk basindustris transporter tynger dock resultatet.
Green Cargo redovisar en nettoomsättning för andra kvartalet i år på 981 miljoner kronor vilket är en minskning jämfört med motsvarande period förra året då omsättningen uppgick till 1 062 miljoner kronor. Koncernens resultat efter skatt för andra kvartalet i år uppgick till 22 miljoner kronor vilket är en förbättring med 63 miljoner jämfört med motsvarande period 2014.
Pågående effektiviseringsprogram ledde till att tågfyllnaden ökade med cirka 10 procentenheter jämfört med föregående år.
Green Cargo klarar nu produktionen med cirka 300 medarbetare och 100 lok färre jämfört med resurserna när effektiviseringsprogrammet inleddes.
Transportvolymerna minskade med cirka 6 procent jämfört med samma period förra året.
– Vi fortsätter att arbeta framgångsrikt med våra kostnadsminskningar och nådde ett positivt resultat för det andra kvartalet, säger Green Cargos vd Jan Kilström. Nu ökar vi vårt fokus på tillväxt och nya affärer. Vi ser möjligheter till ökade volymer och möter en stor underliggande efterfrågan på klimatsmarta järnvägslösningar från skilda delar av näringslivet.
Under perioden tecknades nya, förlängda eller utökade transportavtal med bland andra Dagab, Volvo Cars, DSV Road, IKEA, Outokumpu, Real Rail, PostNord och Transab.
– En förutsättning för ökade transportvolymer i det intermodala segmentet är utvecklingen av moderna, effektiva IT-gränssnitt för kunderna, säger Jan Kilström. Vi har slutit avtal med en ny partner för förvaltning och utveckling av våra IT-system, vilket minskar våra förvaltningskostnader och ökar möjligheten till utveckling av det IT-stöd vi behöver.
Under det första halvåret fördes i stort sett alla stora system och applikationer över till den nye IT-leverantören. Som en del i effektiviseringsprogrammet samlokaliserades nästan alla stödjande verksamheter inom Planering, Kundservice och Driftcenter till Hallsberg eller Solna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093