23948sdkhjf

Svensk Sjöfart kritiserar Sjöfartsverket

Svensk Sjöfart (före detta Redareföreningen) riktar nu svidande kritik mot Sjöfartsverket med anledning av att farledsavgifterna numera även ska finansiera räddningsinsatser som över huvud taget inte har något samband med sjöfarten.
Förra året införskaffade Sjöfartsverket sju nya räddningshelikoptrar. Dessa ska kunna sättas in vid insatser både till sjöss och på land. Fram till juni i år har Sjöfartsverket fakturerat de kommuner som begärt hjälp av helikoptrarna till olika räddningsinsatser på land. Sveriges kommuner och landsting riktade dock kritik mot detta och av det skälet beslutade Sjöfartsverket att insatserna på land skulle bli kostnadsfria för kommunerna.
- Jag vill inte använda stora ord, som till exempel ”skandal”, säger Wallenius vd och Svensk Sjöfarts ordförande Anders Boman till Sveriges Radio P4 Östergötland. Men det är riktigt illa. Både att vi ska betala för det, men också processen runt omkring. En räddningstjänst, som i det här fallet är en verksamhet på land, och som inte har någonting med vår verksamhet att göra, ter sig lite märkligt att vi ska finansiera.
Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör i Sjöfartsverket, säger till Sveriges Radio P4 Östergötland att lagen säger att statliga resurser ska kunna användas överallt när det är fara för någons liv. Hon har dock förståelse för irritationen hos handelssjöfarten.
- Ja, jag kan naturligtvis förstå att svensk sjöfart inte vill ha kostnadsansvar för det som inte är kostnader som de själva drar någon som helst nytta av, säger hon till Sveriges Radio P4 Östergötland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062